************************************************************************************************************************************************************************** قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى‏ شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدى‏ سَبِیلًا". اسراء، آیه ۸۴
logo

کدستان

خیلی خوش آمدید

روش خرید

با پرداخت 6000 تومان از طریق پرداخت آنلاین روبرو می توانید به صفحه دانلود پرسشنامه وارد شوید و هر پرسشنامه ای را که می خواهید دانلود کنید

استفاده کنید F, Ctrl برای پیدا کردن اسم پرسشنامه ها از فشار همزمان کلیدهای

لیست پرسشنامه ها

پرسشنامه کمالگرائی هیل

پرسشنامه خود دلسوزی SCS-LF

پرسشنامه احساس تنهائی دهشیری

پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی (TAI)

پرسشنامه پاسخ های مقابله ای (CRI)

پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)

پرسشنامه باورهای وسواسی 44 سوالی(OBQ)

پرسشنامه اعتیاد به اینترنت(IAT)

پرسشنامه اضطراب زونگ (SAS)

پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (SPI)

پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید (RAAS)

مقیاس پذیرش اجتماعی مارلو- کراون

پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی (MOCI)

پرسشنامه استفاده آسیب زا از تلفن همراه

SpannFischer Codependency Scale پرسشنامه هم وابستگی اسپن- فیشر

پرسشنامه سنجش حسادت با تکیه بر متون اسلامی( دارای روائی و پایائی)

پرسشنامه شخصیتی گری- ویلسون با فرمتword

مقیاس زندگی ارزشمند ویلسون 2004 (دارای منبع معتبر)

پرسشنامه اعتماد اجتماعی

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

مقیاس درجه بندی اضطراب هامیلتون

پرسشنامه قدرت ریسک

پرسشنامه هوش معنوی

پرسشنامه منبع کنترل راتر (فاقد روائی و پایائی)

پرسشنامه نا امیدی کودکان

پرسشنامه نگرش نسبت به خلاقیت

پرسشنامه رضایت شغلی

پرسشنامه سنجش خلاقیت

پرسشنامه خود پنداره هارتر

پرسشنامه تصویر بدنی (فاقد روائی و پایائی)

پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ

فرم طرح درس به صورت word

پرسشنامه سبکهای عاطفی

پرسشنامه سنجش عواطف و تجارب آکسفورد O-LIFE

پرسشنامه استرس در دانش آموزان37سوالی و دو مولفه استرسورهای تحصیلی و غیر تحصیلی

پرسشنامه DASS استرس و افسردگی و اضطراب

مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسال AAI

پرسشنامه تجدید نظر شده حل مساله اجتماعیSPSI-R

پرسشنامه قلدری ایلی نویز 18 سوالی

پرسشنامه رویکردهای مطالعه

پرسشنامه مسئولیت چند بعدی با نگاه بر اسلام

پرسشنامه خود اثرمندی کودکان

آزمون حافظه فعال دانیمن و کارپنتر(1980)

پرسشنامه شوخ طبعی(SHQ)

مقیاس اصلاح شده فراشناخت نوجوانان

پرسشنامه 5عاملی شخصیت نئو(NEO)

پرسشنامه ارزشهای ادواری شوارتز

پرسشنمامه سرمایه روانشناختی لوتانز

پرسشنامه نگرش نسبت به اعتیاد(نظری)

پرسشنامه وسواس مرگ عبدالخالق 14سوالی(3مولفه)

پرسشنامه گرایشهای اجتماعی مطلوب کارلو 25سوالی و سه مولفه

مقیاس نگرش نسبت به مسئولیت RAS-26سوالی-3مولفه

مقیاس مقابله با موقعیت های استرس زا ( پارکر و ادلر)

مقیاس فعال سازی رفتاری برای افسردگیBADS

پرسشنامه عاطفه مثبت و منفیPANAS

پرسشنامه فشارزاهای روانی دانشجویان APN-SSI

پرسشنامه سنجش خود راهبری یادگیری دانش آموزان فیشر

پرسشنامه تحریف واقعیت ARDI

پرسشنامه سبک زندگی مبتنی بر خودکارآمدی وزن (نویدیان)

پرسشنامه درجه بندی اختلال سلوک در کودکان(5مولفه)

پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانانSASA

پرسشنامه نگرش نسبت به سیگار کشیدن(شور و همکاران)

پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان RCMAS

پرسشنامه تنهائی اجتماعی و عاطفیSELSA

پرسشنامه کیفیت زندگی(4مولفه(WHOQOL-BREF

مقیاس جدید کمال گرائی

پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ

پرسشنامه راهبردهای فراشناختی و شناختی(انگلیسی)

پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز

مقیاس بخشودگی بین فردی (مک کالوف)

مقیاس سبکهای زبان آموزی(فقط روائی و پایائی)

مقیاس سنجش رشد اعتقادی دانش آموزان SBD

مقیاس سنجش تحریف واقعیتARDI

مقیاس بازخورد نسبت به بیماریIAS فرم ایرانی)

مقیاس سرسختی روانشناختی AHI

پرسشنامه تیپ شخصیتی D

مقیاس اضطراب مرگ تمپلر DAS

پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا نسخه فارسی

پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو

پرسشنامه کیفیت زندگیWHOQOL-BREF

پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSL-4 (بدون روائی و پایائی)

پرسشنامه شکستهای شناختی شغلیCFQ

پرسشنامه ناتوانی ناشی از سردرد جاکوبسون و همکاران

پرسشنامه سبکهای هویت (برزونسکی)

پرسشنامه رغبت سنج ازدواج(دکتر حیدری)

پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن در دوره متوسطه

پرسشنامه خلق و احساسMFQ آنگلود و همکاران(34سوالی)

پرسشنامه حس انسجام در دانشجویان آنتونووسکی29سوالی (روائی و پایائی)

پرسشنامه چند محوری بالینی میلون(MCMI-II)

پرسشنامه جو ایمنی(نسخه نوری)

پرسشنامه رفتار ورزشی دانشجویانBREQ-2 مارکلند و توبین

پرسشنامه وسواس اجباری (مقیاس فارسی)

پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی(سواری)

پرسشنامه افسردگی کودکان تیشر و لانگ(بدون روائی و پایائی)

پرسشنامه فراشناخت ارزیابی از بدشکلی بدن

پرسشنامه ارتباط با مدرسه(نسخه دکتر پناغی(SCQ

پرسشنامه مقابله با موقعیتهای استرس زا

پرسشنامه نظم جوئی شناختی هیجانCERQ

پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانCERQ

پرسشنامه احساس غربت(آرچر و همکاران)

پرسشنامه شخصیت مرزی

پرسشنامه اختلال پس از ضربه می سی سی پی

پرسشنامه بخشودگی بین فردی(نسخه دکتر احتشام زاده)

پرسشنامه باورهای خودکارامدی ریاضیMSES-R

پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی

پرسشنامه نشانگان استرس

لکه های رورشاخ

کارتهای رورشاخ

پرسشنامه mmpi فرم کوتاه

پرسشنامه استرس هالمس(هلمز)

پرسشنامه مثلث شناختی

پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر

پرسشنامه نظریه ذهن

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

پرسشنامه شکل گیری مفهوم ویگوتسکی

پرسشنامه شخصیتی آیزنک (بزرگسال)

پرسشنامه شخصیتی آیزنک

پرسشنامه پاییندی مذهبی

پرسشنامه اضطراب کتل

پرسشنامه اضطراب امتحان فریدبن(فرم فارسی)

مقیاس اضطراب اجتماعی اندام

پرسشنامه شخصیت اسنایدر

مقیاس امید اسنایدر

پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز 100سوالی

پرسشنامه همدلی دیویس

پرسشنامه SCL-90

پرسشنامه وسواس پادوا39سوالی(9مولفه)

مقیاس زناشوئی انریچ

پکیج پرسشنامه های انگلیسی

(دانلود رایگان نرم افزار مدیریت بیش فعالی(مخصوص پزشکان

دانلود رایگان نرم افزار تعبیر خواب کامل

نرم افزار تست هوش ریون کودکان 36 سوالی رنگی

نرم افزار ویژه اختلال در دیکته نویسی

برای خرید نرم افزارهای زیر پس از دانلود از طریق «پرداخت آنلاین» در بالای سایت اقدام کنید و یا از طریق «خرید از طریق کارت» موجود بر صفحه نرم افزار اقدام کنید

(مخصوص روانشناسان و روانپزشکان) MMPI دانلود نرم افزار

(مخصوص روانشناسان و روانپزشکان) SCL-90 دانلود نرم افزار

دانلود نرم افزار هوش های چندگانه گاردنر: ویژه مشاوران و روانشناسان

دانلود نرم افزار هوش زمینه ای پنتاگون

روش خرید

برای تهیه پاورپوینت ها از پرداخت آنلاین بالا اقدام کنید

لیست پاورپویینت ها

مدیریت و برنامه ریزی برای کودکان

رشد و تربیت اجتماعی فرزندان

پر بار سازی مغز از طریق تحریک محیطی

مهارتهای تحصیلی برای دانش آموزان

کاربرد نظریه های یادگیری در آموزش

رشد نوجوانی و جوانی

روشهای تحقیق آزمایشی و طرح های مربوط به آن

با انتخاب گزینه های مختلف منو نسبت به پرداخت اینترنتی هزینه نرم افزارها اقدام کنید

ابزار ساخت کد منو های دارای تب سایت اختصاصی دکتر جواد عینی پور
X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری


جلسه آموزش اولیاء در مدرسه سید علی مقیمی ناحیه یک رشت

دوشنبه 15 دی 1393

امروز در جلسه آموزش اولیاء مدرسه مقیمی ناحیه یک رشت بودم که پاورپویینت آنرا می توانید از منوی پاورپویینتها تهیه کنید

اختلالات یادگیری-تعریف انواع ناتوانی های یادگیری، عوامل بروز اختلالات یادگیری ، تشخیص ، مراحل درمان

جمعه 12 دی 1393


مقدمه :

مدتها طولانی دانش آموزانی را که در یادگیری یک یا چند درس مشکلات جدی داشتند با اصطلاحات معلول ادراکی ، آسیب دیده مغزی و آسیب دیده عصبی معرفی می کردند . با توجه به یافته های جدید در مورد یادگیری ، در سال 1963 جمعی از متخصصین اصطلاح ، ناتوانیهای یادگیری را جایگزین اصطلاحات قبل کردند از آنجا که واژه ناتوانی اصطلاحات دیگری مثل ناتوانی جسمی یا ناتوانی ذهنی را تداعی می کند ، یعنی ناتوانیهای که تبدیل به توانایی کامل نمی شوند ، اصطلاحی مایوس کننده می نماید و به نظر می رسد اگر اصطلاح اختلالات در یادگیری و ( یا به نظر نگارندگان مشکلات یادگیری ) به کار گرفته شود، مناسب تر باشد . ( تبریزی – 1380 – ص 9 ) .

به بسیاری از اینگونه دانش آموزان متاسفانه برچسب کودن ، کم ذهن ،
عقب مانده و امثال آن زده می شود که هیچکدام صحیح نیستند و با قاطعیت
می توان گفت که اگر این مشکلات به موقع و به جا تشخیص داده شوند قابل درمان است ؛ افرادی چون آلبرت انشتین نابغه ریاضی ، توماس ادیسون مخترع و مبتکر و نابغه آمریکایی – اگوست رودین مجسمه ساز بزرگ فرانسه ، لئوناردو داوینچی و بتهون همگی دچار اختلالات یادگیری بودند.

 

برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید

الگوی خبر پردازی مطلوب اشنایدر وپرسلی:

جمعه 12 دی 1393


این دو کارشناس روانشناسی تربیتی 3 ویژگی  برای یک خبر پردازی خوب ،مطرح کرده اند:

1-راهبردها 2-دانش محتوا 3-انگیزش وفراشناخت

آنها ادامه داده ومی گویند یک خبر پردازی خوب از مراحل زیر تبعیت می کند:

1-در مرحله اول دانش  آموز  به کمک معلم به  راهبردهای خاصی  برای حل مساله ویادگیری تجهیز می گردد.هرچه غنای  راهبردی دانش آموز  برای حل مسائل بیشتر  باشد پایه محکمتری  برای پیشرفت در مراحل  بعد خواهد داشت.

2-در مرحله دوم دانش آموز  با ارتباط دادن  راهبردهای مختلف باهمدیگر به ایجاد نوعی دانش  ربطی در  زمینه  راهبردها اقدام می کند.یعنی نوعی  یکپارچه  سازی راهبردها  برای حل مسائل جدید پیش می  آید .

3-در مرحله سوم  دانش آموز  با تداوم استفاده از  راهبردها به نوعی سودمندی کلی راهبردها رهنمون میگردد واین سودمندی انگیزش لازم  را برای او در کاربرد راهبردهابرای حل مسائل فراهم می  سازد واز آن  به  بعد در حل مسائل خزانه دانش  کلی راهبردی  خود  را  به کار خواهد گرفت.

بیابانگرد ،اسماعیل :روانشناسی تربیتی ،ویرایش 1386

رویکردهای مبتنی بر سازنده گرائی اجتماعی:

جمعه 12 دی 1393

رویکردهای  سازنده گرا  را میتوان در چند دسته تقسیم  بندی کرد:

1-رویکردهای پیاژه محور: فرد دانش  خود  را میسازد اما غالباً نقش خودش در  ساختن دانش خود بیشتر از دیگری است.یعنی دیگران در نقش هدایت گر او مطرح میشوند وزمینه لازم  را برای ساختن دانش توسط خود او فراهم می آورند

2-رویکردهای ویگوتسکی محور: دانش فرد در  یک  زمینه اجتماعی فرهنگی با مشارکت دیگران وبوسیله تعامل  با دیگران ساخته میشود.در این دیدگاه تفکرفرد در زمینه وموقعیت اجتماعی وفرهنگی قرار می گیرد نه در درون ذهن او.در این دیدگاه دانش موقعیتی است.تفکر فرد در موقعیتها ی اجتماعی وفرهنگی مورد بازآرائی واصلاح قرار می گیرد همانگونه که در معرض تفکر دیگران قرار می گیرد ودر ساختن افکار آنها اشتراک می جوید. 

3-دیگر رویکردهای سازنده گرا : این دسته از  رویکردها عموماً بر نقش تعاملی در خود کلاس تاکید دارندوقایل  به یادگیر یاز طریق همکاری گروهی ومشارکتی می  باشند.

شیوه های  یادگیری سازنده گرای اجتماعی:

1-سکوسازی:برگرفته از مفاهیم نظریه ویگوتسکی است که در آن ابتدا ZPD(ناحیه تقریبی رشد)مشخص میگردد وسپس فرد دارای تسلط بیشتر وماهرترراهنمائی کردن به فرد آموزش گیرنده  را از سطح پائین ZPDشروع می کند تا او  را  اندک اندک  به سطح بالای    ZPD برساند.فرد ماهرتر فقط آن اندازه  به یادگیرنده کمک می کند که نیاز دارد ودر بقیه موارد وظیفه انجام دادن تکلیف آموزشی  به عهده خود اوست.مرحله  به مرحله  با  بالاتر رفتن توانائی فرد از میزان کمک  به او کاسته میشود تا اینکه اوتکلیف را تماماً خودش آنجام دهد .

2-کار آموزی  شناختی:( cognitive apprenticeship)هدف اساسی این شیوه تمرکز  بر انجام فعالیت در موقعیت یادگیری است .دراین شیوه محیط  یادگیری به نحوی طراحی میگردد که در آن یک اشخاص ماهرتر به عنوان الگوی انجام درست   تکالیف مطرح میگردند وافراد  یادگیرنده با ورود  به مرحله انجام تکالیف  به فراخور نیازهای خود  راهنمائی می گردند. تکمیل جمله های جمعی وسوالهای اشاره معمولاًاز راهبردهای مورد استفاده در این شیوه  برای پی  بردن به سطح راهنمائی مورد نیاز ، می  باشد.

3-آموزش خصوصی:در این شیوه افراد کلاس تحت  راهنمائی فردی همکلاسی ویا از پایه بالاتر قرار می گیرد.ترجیح استفاده از فردی مسن تر بیشتر است .استفاده از فرد همسن  به عنوان مربی خطر مقایسه اجتماعی، کاهش عزت نفس  را افزایش میدهد.

4-یادگیری مشارکتی:در این شیوه افراد کلاس به صورت گروه  بندی در می آیند وترجیح  با نوعی از گروه  بندی است که در آن افراد از تجانس کمتری در زمینه های فرهنگی اجتماعی پایگاه اقتصادی وسطح پیشرفت تحصیلی برخوردار هستند.گروه ها معمولا دوستانه انتخاب نمی شوند.

با استناد به موارد مطروح ،برخی از برنامه ریزان اموزشی مبادرت به ایجاد سه  برنامه در این  زمینه نموده اند:

1-برنامه پرورش جامعه یادگیرندگان:با تمرکز  بر : 1-بزرگسالان  به عنوان الگوهای نقش2-آموزش کودکان  به کودکان3-آموزش دو جانبه 4-مشاوره  رایانه ای

2-مدرسه فکر:با تمرکز  بر ایده ها وتفکر عمیق بر ایده ها

3-مدرسه مشارکتی : با تمرکز بر موقعیت اشتراکی  یادگیری وپردازش عمیق اطلاعات  

مراحل رشد شناختی در دیدگاه خبر پردازی :

جمعه 12 دی 1393

 به  باور سیگلر رویکرد خبر پردازی دارای 3ویژگی اصلی است:

1-تفکر:شامل پردازش اطلاعات است.وقتی افراد اطلاعات را از جهان درک می کنند(رمزگردانی،بازنمائی وذخیره ) مشغول تفکر هستند.به اعتقاد سیگلر تفکر انعطاف پذیر است ومیتوان  با تغییر در اوضاع وشرایط ،متناسب  با نیازهای موقعیت واهداف به  سازگاری  خود کمک کرد.با اینهمه تفکر دارای محدودیتهائی از لحاظ میزان پردازش اطلاعات در یک  زمان معین وسرعت پردازش می  باشد.

2-سازوکارهای تغییر:4سازگار رمز گردانی،خود کاری ،راهبردسازی و تعمیم باعث تغییر در مهارتهای شناختی شده وانها  را رشد میدهند.رمز گردانی اطلاعات محیطی  را در سیستم  شناختی وارد می نمایند.بهترین حالت آن  برای حل مساله این است که اطلاعات مربوط  برای حل مساله انتخاب واطلاعات نامربوط نادیده گرفته  شوند.پس از مدتی پردازش اطلاعات درباره برخی موضوعهای تکراری محیط  به صورت خودکار درآمده وباسرعت بیشتری انجام میشوند.اطلاعات متراکم در سیستم شناختی در مواقع حل مساله  منجربه ایجاد وکشف راهبردهای جدیدی می گردند که  برای حل مساله مفید واقع میشوند.

این  راهبردها باتعمیم دهی  برای حل مسائل دیگر تقویت شده وبه توانا شدن سیستم شناختی کمک می نمایند.  

3-خود تغییری:به ساختن فعالانه دانش وشناخت در کودکان اشاره داردواینکه کودکان با افزایش تدریجی دانش خود وبناسازیهای تدریجی در دانش، ساختار جدیدی از محتوای کسب شده  را برای سازگاری بیشتر  با شرایط محیط پی می افکنند. فراشناخت یکی از مباحث مفید دراین  باره است.

برداشتی آزاد از:بیابانگرد،اسماعیل:روانشناسی تربیتی،ویرایش ؛1386

درمان آسان شب ادراری

جمعه 12 دی 1393

مقدمه:

شب ادراری یکی از مشکلات دوره کودکی است که در منابع روانشناسی، زیر عنوان بی اختیاری ادرار مورد بررسی قرار می گیرد. بی اختیاری ادرار سه نوع فرعی دارد: شبانه (خیس خود در خواب)- روزانه(خیس کردن خود صرفا در اوقات بیداری)- شبانه ور وز یا بی اختیاری ادرار مرکب.

مطالعات نشان میدهد که در حدود 50 درصد از کودکان در دو سالگی و85 درصد در 3سالگی و90در صد در 4سالگی می توانند ادرار خود را در طول روز کنترل کنند.در حالیکه 67 درصد از کودکان در 3سالگی و75 درصد در 4سالگی و80 درصد در 5 سالگی و 90 درصد در هشت و نیم سالگی می توانند ادرار خود را در طول شب کنترل نمایند (شرودر، به نقل از فیروز بخت، 1385).

همانگونه که ملاحضه می شود نگهداری ادرار در شب دیرتر حاصل می شود، خیس کردن یک یا دو نوبت در ماه می تواند امری طبیعی باشد، در حالیکه خیس کردن سه مرتبه وبیشتر در یک هفته در کودکان بالاتر از 5 سال می تواند به عنوان بی اختیاری یا شب ادرای تلقی گردد. انوروزی یا همان بی اختیاری ادرار در پسران کمی بیشتر از دو برابر دختران است (سیف نراقی، نادری 1379).

ویژگیهای اصلی بی اختیاری ادرار عبارتند از ادرار مکرر در لباس یا رختخواب که باید حداقل هفته ای دو بار برای سه ماه متوالی ادامه یابد (یا از لحاظ بالینی ناراحتی یا اختلال کارکردی مهمی ایجاد کند) این تشخیص در مورد کودکی مطرح میشود که حد اقل 5 سال یا هم ارز رشدی آن، سن داشته باشد؛ در ضمن کودک نباید بر اثر بیماری یا واکنش داروئی ،خودش را خیس کند (انجمن روانپزشکی آمریکا، 1994 به نقل از شرودر ترجمه فیروز بخت،1384).

در ویراست چهارم راهنمای تشخیصی وآماری اختلالات روانی، تشخیص بی اختیاری ادرار روی کودکان زیر 5سال گذاشته نمی شود.

 

11

 

سبب شناسی:

ظاهرا عوامل ژنتیکی نقش مهمی در بی اختیاری ادرار دارند (میکلسن،2001).

بررسیهای اخیر نشان دهنده رابطه همبستگی میان« انوروزی[1] » با خشم درونی شده و افسردگی است (سیف نراقی، نادری 1379).

در تحقیقی که در آن از الکتروانسفالو گرام و تنهای صوتی که با گوشی ایجاد می شدند استفاده شد،کودکانی که بی اختیاری ادرار داشتند، چهار تا پنج برابر کودکان عادی، سخت تر بیدار می شدند (شرودر ترجمه فیروز بخت 1384) .

سایر تحقیقات عواملی چون تعارض روانی ،اضطراب، ظرفیت کارکردی ضعیف مثانه، تجربه های آموزشی ناکافی، وابستگیهای نامناسب تقویتی را به عنوان عوامل سبب ساز این مشکل ذکر کرده اند.

 

22

 

درمان:

شیوه های درمانی متنوعی را برای شب ادراری ذکر کرده اند اما آنچه که در این گفتار ذکر خواهد گردید شیوه ساده ای است که در اکثر مداخله درمانی صورت گرفته توسط این جانب برای حل این مشکل مفید و موثر واقع شده و توسط تحقیقات اقدام پژوهی زیادی که هدایت آنها بر عهده این جانب بوده است موثر ومفید واقع شده است:

در این شیوه یک ساعت کوکی زنگدار که زنگ اخطارش قابل تشخیص ودارای ریتم کوتاه باشد تهیه می گردد.

سپس وضعیت کودک به مدت یک هفته مورد از لحاظ زیر مورد مشاهده قرار می گیرد: حداقلّ زمانیکه رختخواب کودک پس از آغاز خواب خشک است.

سپس برای شروع درمان، پس از به خواب رفتن کودک ، ساعت را به مدت 5 دقیقه کمتر از حداقلّ زمانیکه رختخواب کودک پس از آغاز خواب خشک است،کوک می کنند. مثلاً اگر حداقل زمان خشک بودن رختخواب 70 دقیقه مشاهده شده است ،ساعت برای نواختن زنگ اخطار در 65 دقیقه بعد از شروع خواب کودک تنظیم می گردد. یعنی اگر کودک در ساعت 9شب شروع به خواب کرده است، زنگ اخطار در ساعت 05/10 شب کوک می گردد.

پس از نواخته شدن زنگ اخطار کودک برای تخلیه مثانه به دستشوئی هدایت می گردد. توصیه می گردد که دراوایل کاردرمان، مادر مشایعت کننده کودک باشد. سپس بعد از تخلیه ادرار ساعت برای 65 دقیقه دیگر کوک می گردد. وهر بار پس از زنگ اخطار کودک برای تخلیه ادرار به دستشوئی هدایت می گردد.

این کار به مدت یک هفته تکرار می گردد و سپس پس از پایان هر هفته 5 دقیقه به زمان قبلی کوک کردن افزوده می گردد. مثلاً

هفته اول:65 دقیقه هفته دوم 70 دقیقه هفته سوم 75 دقیقه و الی آخر

پس از گذشتن یکماه از آغاز درمان، زمانهای کوک کردن به صورت 10دقیقه افزایش می یابد. پس از ماه دوم به صورت 20دقیقه ای افزایش می یابد.

مبانی علمی این کار مبتنی بر شرطی سازی زمانی است که در آن حالات زیستی بدن و اعضای بدن سرانجام به صورت نشانه محرک کنترل عمل را به دست می گیرند. هم چنین در این روش از روش شکل دهی زمانی رفتار به خوبی استفاده گردیده است.

تداوم و حوصله مادران در پیگیری دقیق این شیوه به موفقیت کامل آنها در درمان این مشکل می گردد. یک نکته قابل ذکر در این شیوه درمانی این است.

که قبل از خواب کودک باید حتماً به تخلیه ادرار مبادرت نماید و به خواب برود و هم چنین نکته دیگر اینکه حجم مایعات نوشیده شده توسط کودک افراط وتفریط نشان ندهد یعنی حجم مایعات نوشیده شده کودک به طور نسبی ثابت باشد.

 

منابع:

1-سیف نراقی، مریم.نادری،عزت الله: اختلالات رفتاری کودکان،دفتر تحقیقات وانتشارات بدر،1379

2-شرودر، بتی آن گوردون: سنجش ودرمان مشکلات دوران کودکی(مهرداد فیروز بخت مترجم.) دانژه، 1384

3-برگر ، میلتن :روشهای تغییر رفتار (فتحی آشتیانی ،علی .عظیمی ،هادی آشتیانی مترجم) سمت ،1383

Mikelesen, E.j. (2001) Enuresis and encopresis: Ten years of progress. Journal of the American Academy of child and adolescent psychiatry, 24, 1146-1150

 

 

این مقاله توسط جناب آقای جواد عینی پور- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی جهت انتشار در مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

منابع پیشنهادی خوب برای کنکور سراسری 1394

جمعه 12 دی 1393

عمومی ها

ادبیات:

·       کتاب های مبحثی (آرایه . قرابت . زبان فارسی.املا و واژگان و تاریخ ادبیات): نشر الگو

·       قرابت معنائی نشر دریافت (نوشته هامون سبطی) .

·       ادبیات جامع مهر و ماه(کل مباحث) .  

·       تفهیم معانی درس ها و اشعار درس ها : گاج محوری یا کلک معلم.

زبان انگلیسی:

·       خیلی سبز جامع.مبتکران. ریدینگ خیلی سبز. از متن نترسیم شبقره

منحصرا زبانی ها:

به علاوه منابع بالا کتاب های زبان تخصصی خیلی سبز و مبتکران، واژگان 504

عربی:

فوت و فن خیلی سبز (آموزش).

کتاب تست نشرالگو(تستهای تالیفی) . جامع گاج میکرو (تست)

دین و زندگی:

خیلی سبز (جامع) . آیات و روایات (نشرالگو). گاج جامع میکرو

 


رشته ریاضی

ریاضیات پایه و دیفرانسیل:

 تست: گاج میکرو.

آموزش:  فار(قوی).

خوشخوان (تیزهوشان)    

·       فیزیک پایه و پیش:

تست: فیزیک میکرو طبقه انتشارات گاج یا  فیزیک جوکار

آموزش: نشر الگو در (سه کتاب دوم و سوم و پیش) یا نشر مهر وماه

شیمی پایه و پیش:

تست: شیمی دو مبتکران بازرگانی . شیمی 3 و چهارم(پیش) خیلی سبز.

آموزش: کتابهای انتشارات مبتکران؛ مهندس بازرگانی

هندسه پایه و تحلیلی:

تست: نشر الگو

آموزش : فار.

کار حرفه ای تستی خوشخوان

جبر و ریاضیات گسسته:

نشرالگو (آموزش) . فار هم در عرصه آموزش و تست گسسته خوب کار کرده است.

آمار: گاج سفید


 

رشته تجربی

زیست:

آموزش: انتشارات مهر وماه در سه کتاب.

خیلی سبز(تست)

زیست تصویری قلم چی

زیست ژنتیک و گیاهی دکتر آرامفر: تخته سیاه

زیست جامع تخته سیاه (گویا) در پایان سال برای جمع بندی

ریاضیات پایه و پیش:

آموزش: انتشارات مهر و ماه،

تست: انتشارات خیلی سبز

فیزیک پایه و پیش :

تست: آبی قلم چی (کار ساده) . گاج میکرو (کار حرفه ای تر)

آموزش: انتشارات مهر وماه

شیمی پایه و پیش:

تست:شیمی دو مبتکران بازرگانی . شیمی 3 و چهارم(پیش) خیلی سبز

آموزش: مبتکران؛ بازرگان

زمین شناسی:

خیلی سبز(آموزش) ، انتشارات مهر وماه(تست)

آمار جداگانه: گاج سفید


رشته انسانی

در مورد تمام درس های اختصاصی که اغلب هم ماهیت حفظی دارند خودکتاب درسی کار اول شماست . برای دروس اختصاصی کتاب های منتشر شده خیلی سبز و سپس گاج و در آخر قلمچی مورد استفاده قرار میگیرند.

برای جمع بندی: از کتاب 14 کتاب انسانی گاج البته در مورد ادبیات ها کلک معلم رو هم به این لیست اضافه می کنیم .


رشته هنر

در مجموع و به عنوان بهترین منابع، کتاب های مشق هنر و آبی قلم چی . کتاب های انتشارت مبتکران و راه اندیشه و مارلیک

 

درک عمومی هنر:

هنر در گذر زمان(هلن گاردنر). تاریخ هنر(کمبریج).خلاصه تاریخ هنر(پرویز مرزبان)

درک عمومی ریاضی و فیزیک:

 که خود شامل بخش هایی همچون محاسبات عددی(تناسب،درصد و معادلات و ...) هندسه (زاویه، چهار ضلعی،تبدیلات و احجام فضایی)فیزیک( اندازه گیری،حرکت،نیرو،نور،الکتریسیته ساکن،مغناطیس و....) می باشد منابع مشترک هنر با بچه های رشته ریاضی و تجربی رو می طلبد .

ترسیم فنی:

رسم فنی عمومی(احمد متقی پور) . سعید درویش (منشور دانش)

خلاقیت تصویری تجسمی:

مبانی هنرهای تجسمی(غلامحسین نامی).مبانی طراحی گرافیک(آرمین هیوفمن)

خلاقیت نمایشی:

تاریخ سینما(مسعود مهرابی).

خلاقیت موسیقی:

تئوری موسیقی(مصطفی کمال پور تراب).ساز شناسی(پرویز منصوری)

خواص مواد:

 آیندگان

گشتالت درمانی چیست؟

جمعه 12 دی 1393

در گشتالت درمانی پرز روال شروع مشکل تا حل آن به شرح زیر است:

1. لایه شخصیت بدل: تظاهر به آنچیزی که نیستند. زندگی با تضادهای فراوان

2.لایه توأم با هراس: به موازات گاهی از حقه ها بازی های شخصیت بدل، ترس بیشتر می شود.

3.لایه بن بست: حمایت های محیطی از حقه بازی ها تمام می شود و فرد می فهمد که برای ترس هایش دیگر راهی وجود ندارد

4.لایه فروپاشی از دورن: آگاهی از محدود بودن خویش، آغاز همکاری با مشاور برای آغاز تغییرات

5.لایه انفجار: همزمان به موفقیت آمیز شدن تجارب جدیدی که در جلسات مشاوره شروع کرده، به شور و شعف اقدامات بیشتر می پردازد.

تکنیک های مشاوره بر اساس این شیوه:

1.استفاده از ضمیر من به جای تو و یا شما: کاری کنید که وقتی درباره خودش صحبت می کند از ضمیر من استفاده کند

2.استفاده از نمی توانم به جای نمی خواهم: هر جا درمانجو می گوید نمی خواهم، بگوئید در واقع نمی توانی

3.استفاده از چه و چگونه به جای چرا: سعی کنید از او چرا نپرسید بلکه بیشتر از او سوال کنید چه و یا چگونه...

4.استفاده از صندلی خالی به جای صحبت در مورد شخص غایب: یک صندلی خالی بگذارید تا دقیقاً اتفاقات رخ داده شده را به صورت ایفای نقش بیان کند

5.تبدیل جملات سوالی مراجع به صورت خبری: سعی کنید کلیه جملات سوالی وی را به صورت خبری بازگو کنید. مثلاً وی می گوید« فکر نمی کنید که من باید این کار رو بکنم ؟» بگوئید «شما باید اینکار رو بکنی» یا نباید این کار رو بکنی

6.قبول مسولیت:  خیلی خوب است در پایان جلسه مشاوره برگه ای را پر کند تا تعهدات رفتارهای آموخته شده آن جلسه را پر کند.

7. رویاروئی نیمه برتر شخصیت با نیمه پست تر آن: نیمه پست تر از می خواهم ولی با هزار توجیه و کلک همراه است و نیمه برتر از کلمه باید و لی بی کلک و بی غل و غش استفاده می کند. مثلاً فرض کنید شخصی می گوید دوست دارم که زنم را گردش ببرم و بهش کیف و عشق و حال بدم اما کار هست . بدیختی هست وسرم شلوغه و البته تا حدودی این کار رو می کنم. در همین حال شخصیت برتر می گوید تو باید علی رغم کاری که داری و علی رغم خستگیت زنت رو به گردش ببری و بهش عشق و حال بدی . حال سعی کنید این گفتگو با یک صندلی خالی ادامه پیدا کند تا وفتی که این دوتا بعد با همدیگر سازگارشوند یعنی این منطق پذیرفته شود که درست است کار داری خب همه کار دارن و درست است که خسته می شی که همه خسته می شن بلاخره باید به فکر زنت هم باشی و بدانی که اون هم بهت نیاز داره پس سعی کن بیشتر بهش برسی و...

معرفی کامل رشته های متوسطه نظری

جمعه 12 دی 1393

از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان پایه اول انتخاب رشته تحصیلی پس از اتمام سال اول دبیرستان می‌باشد.   دانش آموزان با انتخاب رشته ، مسیر تحصیلی خود را انتخاب می کنند و به تحصیلات خود در این مقطع ادامه    می دهند. رشته تحصیلی اگر درست  و صحیح انتخاب شود می تواند زمینه دانش و توانایی را تعیین کند. 
در انتخاب درست، باید ویژگی های دانش آموز از جمله میزان بهره هوشی، نمرات تحصیلی، نقاط ضعف و قوت در دروس مختلف، استعداد و میزان علاقه مندی مورد بررسی قرار بگیرد. اگر دانش آموز بتواند رشته ای را انتخاب کند که با توانایی ها و علاقه هایش مطابقت داشته باشد تا حد زیادی توانسته در مسیری قدم بردارد که به موفقیت ختم    می شود. میزان علاقه مندی هر قدر در رشته انتخابی بیشتر باشد باعث تلاش و کوشش بیشتر برای رسیدن به هدف می شود. 
تلاش کرده‌ایم که شما دانش‌آموزان را با رشته‌های تحصیلی بیشتر آشنا کنیم تا انتخابی درست و سرشار از موفقیت داشته باشید.

شاخه‌های تحصیلی که هر یک از دانش‌آموزان در سال دوم مقطع تحصیلی متوسطه می‌توانند انتخاب کنند عبارتند از: 1.شاخه نظری 2.شاخه کاردانش  3.شاخه فنی و حرفه‌ای، که هر یک از این شاخه‌ها به رشته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. 
شاخه نظری
شاخه نظری شامل 4رشته ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی است:
رشته ریاضی فیزیک
همانطور که از اسم این رشته پیداست دروس اصلی و مهم این رشته درس ریاضی و فیزیک است. دانش ریاضی از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته محسوب می شود بنابراین دانش آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می شوند باید به درس ریاضی علاقه مند باشند و توانایی لازم برای یادگیری مطالب مربوط به این درس را داشته باشند. یکی دیگر از پیش زمینه های لازم در این رشته ، قوی بودن دانش آموز در درس فیزیک و شیمی    می باشد. از آنجایی که اکثر رشته های دانشگاهی مربوط به این رشته در این دو درس ( فیزیک – شیمی) ضرایب مهمی دارند، بنابراین قوی بودن دانش آموز در این دروس بسیار مهم است.
تجربه نشان می دهد دانش آموزانی که بهره هوشی ( توانایی ذهنی ) بالا و سرعت عمل ذهنی خوبی دارند، موفقیت بیشتری به دست می آورند. قدرت تجزیه – تحلیل و تجسم اجسام فضایی ( تصور اشکال و اجسام در ذهن ) از دیگر توانایی های لازم برای توفیق در این رشته می باشد. 
نام رشته ریاضی فیزیک، با رشته های فنی و مهندسی دانشگاه ها عجین شده است. بنابراین اکثر مشاغل فنی و مهندسی، از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک قابل دسترسی خواهد بود و از آنجا که کشور ما در حال صنعتی شدن می باشد نیاز جامعه ما نیز به رشته های فنی و مهندسی بیش از سایرین است.  به جرات می توان گفت رشته ریاضی از نظر رشته های دانشگاهی و مشاغل مربوط به آن از متنوع ترین رشته های موجود در دوره متوسطه است.

 رشته علوم تجربی
برای موفقیت در این رشته قوی بودن در درس های علوم تجربی دوره راهنمایی و علوم زیستی ، ریاضی و شیمی دبیرستان از اهمیت خاصی برخوردار است. دانش آموزانی که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه مند هستند و از مطالعه طبیعت ( گیاه، جانوران و محیط زیست) لذت می برند، می توانند در این رشته موفقیت به دست بیاورند. یادگیری مطالب زیست شناسی نیاز به حافظه قوی دارد یعنی دانش آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست شناسی را در ذهن تجسم نماید و به خاطر بسپارد. همچنین افرادی که علاقه زیادی به کارهای آزمایشگاهی دارند و توانایی های لازم را در این خصوص دارا می باشند از کسانی محسوب می شوند که می توانند موفقیت هایی در این رشته به دست بیاورند. از نظر تنوع رشته های دانشگاهی گروه علوم تجربی بعد از ریاضی و فیزیک در رتبه دوم قرار دارد. نکته جالب توجه آنجاست که اکثر افرادی که این رشته را انتخاب می کنند به پزشکی علاقه مند هستند، اما باید توجه داشت که ظرفیت دانشگاه ها در این زمینه محدود می باشد. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی این گروه در مراکز درمانی و بهداشتی مشغول به کار می شوند.

رشته علوم انسانی
از شرایط اصلی برای ورود به این رشته قوی بودن در دروس ادبیات و عربی است ، همچنین دانش آموز باید توانایی خود را در درس مطالعات اجتماعی نشان داده باشد.  این رشته دانش و معلومات مربوط به علوم انسانی را در بر   می گیرد. موضوع اصلی علوم انسانی مطالعه مسایل مربوط به انسان است. زبان و ادبیات ملل مختلف، ادیان و مذاهب مختلف، علوم ورزشی، باستان شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و مردم شناسی، فلسفه و منطق، روانشناسی، مدیریت بخش های مختلف اقتصادی، بازرگانی و دولتی، مسایل مربوط به خانواده و علوم تربیتی از محورهای اصلی این رشته محسوب می شود. برای توفیق در این رشته علاوه بر علاقه مندی به علوم انسانی و قدرت حافظه خوب، توانایی علمی در دروسی چون ادبیات، عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق و مطالعات اجتماعی از نیازهای اصلی به حساب می آیند. اکثر مشاغلی که محور اصلی آن ها انسان می باشد، با علوم انسانی در ارتباط هستند. طی سال های اخیر استقبال در این رشته کاهش یافته است اما هنوز هم در کنکورهای سراسری بیشترین شرکت کننده در گروه ادبیات و علوم انسانی است. این در حالی است که تعداد دانش آموزان آماده و قوی در این گروه کمتر از گروه های دیگر است.

رشته علوم و معارف اسلامی 
دانش‌آموز در این رشته  با دروس و مباحث اصلی از قبیل اصول فقه، معارف اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی، مبادی العربیه، آشنایی با قرآن و... آشنا می‌شود و باید به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و به آن علاقه‌مند باشد چرا که برای ورود به وادیه قرآن و حدیث و مطالعه تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان و کتب عرفانی و فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، آشنایی با زبان عربی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. فارغ التحصیلان این رشته مجاز خواهند بود تا در رشته های دانشگاهی مربوط به گروه ادبیات و علوم انسانی ادامه تحصیل بدهند. همچنین برخی از موسسات آموزش عالی خاص مانند دانشگاه علوم و حدیث، از بین داوطلبین مذکور برای ادامه تحصیل در رشته های مذهبی و اسلامی دانشجو می پذیرد.

 شاخه‌ فنی و حرفه‌ای
شاخه‌ فنی و حرفه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه‌ آموزش و پرورش شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است و هر زمینه دارای چندین رشته می‌باشد.
مراکز و واحد‌های آموزشی مجری این شاخه «هنرستان» و دانش‌آموزان آن «هنرجو» و دبیران تخصصی آن «هنر‌آموز» نامیده می‌شوند.
از اهداف اصلی شاخه‌ فنی‌ و حرفه‌ای، استقلال فکری و ایجاد زمینه‌ خلاقیت و نوآوری، شناخت بهتر استعداد و علاقه‌ هنرجویان و ایجاد زمینه‌ مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال، مفید است. چون این شاخه دارای دوره پیش دانشگاهی  نمی باشد هنرجویانی که از هنرستان فارغ التحصیل می شوند نمی توانند در کنکور سراسری و آزاد شرکت کنند. اما به منظور ارتقای سطح مهارت این هنرجویان دوره کاردانی خاصی در دانشگاه جامع  علمی کاربردی، دانشگاه آزاد و دانشکده های فنی و حرفه ای وابسته به آموزش و پرورش طراحی شده است. هنرجویان علاقه مند پس از قبولی در آزمون های ورودی مجاز خواهند بود تا مدرک فوق دیپلم خود را دریافت نمایند و بدین ترتیب با مهارت بیشتری جذب بازار کار شوند.

 شاخه‌ کاردانش
شاخه‌ کاردانش در مقطع تحصیلی متوسطه‌ آموزش و پرورش شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است. مراکز و واحد‌های آموزشی مربوط به این شاخه «هنرستان کار دانش» نامیده می‌شوند. دانش آموزانی که قصد دارند هر چه سریع تر جذب بازار کار شوند به این شاخه هدایت می شوند البته همانطور که در شاخه فنی و حرفه ای اشاره شد هنر جویان کاردانش نیز می توانند ادامه تحصیل دهند. دانش آموزانی که توانایی و حوصله کمتری برای یادگیری دروس نظری و حافظه محور دارند و تمایل بیشتری به انجام مشاغل عملی و مهارتی دارند برای تحصیل در این شاخه مناسب هستند. از آنجا که تنوع رشته در این شاخه بسیار زیاد است توانمندی های مربوط به این شاخه نیز گسترده است. به همین علت علاقه مندان باید در انتخاب رشته دقت بیشتری داشته باشند. 
 
شاخه فنی و حرفه ای با شاخه کاردانش شباهت زیادی دارد اما تفاوت هایی نیز دارد. از جمله این تفاوت ها می توان به این موارد اشاره کرد:
* شرایط ورود به شاخه  فنی و حرفه ای از کاردانش دشوارتر است.
* دروس شاخه  فنی و حرفه ای مشکل تر  از کار دانش است.
* دروس عملی و ساعات کارگاهی شاخه کار دانش بیشتر از فنی و حرفه ای است.
* رشته های شاخه کار دانش متنوع تر از فنی و حرفه ای است.
* شرایط استخدام برای فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای بهتر است.
* ساعات حضور در مدرسه برای دانش آموزان فنی و حرفه ای بیشتر است. 
* دانش آموزان فنی و حرفه ای برخی از دروس را که دانش آموزان کار دانش از گذراندن آن معاف هستند را می گذرانند.
                                   
از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان پایه اول انتخاب رشته تحصیلی پس از اتمام سال اول دبیرستان می‌باشد.   دانش آموزان با انتخاب رشته ، مسیر تحصیلی خود را انتخاب می کنند و به تحصیلات خود در این مقطع ادامه    می دهند. رشته تحصیلی اگر درست  و صحیح انتخاب شود می تواند زمینه دانش و توانایی را تعیین کند. 
در انتخاب درست، باید ویژگی های دانش آموز از جمله میزان بهره هوشی، نمرات تحصیلی، نقاط ضعف و قوت در دروس مختلف، استعداد و میزان علاقه مندی مورد بررسی قرار بگیرد. اگر دانش آموز بتواند رشته ای را انتخاب کند که با توانایی ها و علاقه هایش مطابقت داشته باشد تا حد زیادی توانسته در مسیری قدم بردارد که به موفقیت ختم    می شود. میزان علاقه مندی هر قدر در رشته انتخابی بیشتر باشد باعث تلاش و کوشش بیشتر برای رسیدن به هدف می شود. 
تلاش کرده‌ایم که شما دانش‌آموزان را با رشته‌های تحصیلی بیشتر آشنا کنیم تا انتخابی درست و سرشار از موفقیت داشته باشید.

شاخه‌های تحصیلی که هر یک از دانش‌آموزان در سال دوم مقطع تحصیلی متوسطه می‌توانند انتخاب کنند عبارتند از: 1.شاخه نظری 2.شاخه کاردانش  3.شاخه فنی و حرفه‌ای، که هر یک از این شاخه‌ها به رشته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. 
شاخه نظری
شاخه نظری شامل 4رشته ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی است:
رشته ریاضی فیزیک
همانطور که از اسم این رشته پیداست دروس اصلی و مهم این رشته درس ریاضی و فیزیک است. دانش ریاضی از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته محسوب می شود بنابراین دانش آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می شوند باید به درس ریاضی علاقه مند باشند و توانایی لازم برای یادگیری مطالب مربوط به این درس را داشته باشند. یکی دیگر از پیش زمینه های لازم در این رشته ، قوی بودن دانش آموز در درس فیزیک و شیمی    می باشد. از آنجایی که اکثر رشته های دانشگاهی مربوط به این رشته در این دو درس ( فیزیک – شیمی) ضرایب مهمی دارند، بنابراین قوی بودن دانش آموز در این دروس بسیار مهم است.
تجربه نشان می دهد دانش آموزانی که بهره هوشی ( توانایی ذهنی ) بالا و سرعت عمل ذهنی خوبی دارند، موفقیت بیشتری به دست می آورند. قدرت تجزیه – تحلیل و تجسم اجسام فضایی ( تصور اشکال و اجسام در ذهن ) از دیگر توانایی های لازم برای توفیق در این رشته می باشد. 
نام رشته ریاضی فیزیک، با رشته های فنی و مهندسی دانشگاه ها عجین شده است. بنابراین اکثر مشاغل فنی و مهندسی، از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک قابل دسترسی خواهد بود و از آنجا که کشور ما در حال صنعتی شدن می باشد نیاز جامعه ما نیز به رشته های فنی و مهندسی بیش از سایرین است.  به جرات می توان گفت رشته ریاضی از نظر رشته های دانشگاهی و مشاغل مربوط به آن از متنوع ترین رشته های موجود در دوره متوسطه است.

 رشته علوم تجربی
برای موفقیت در این رشته قوی بودن در درس های علوم تجربی دوره راهنمایی و علوم زیستی ، ریاضی و شیمی دبیرستان از اهمیت خاصی برخوردار است. دانش آموزانی که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه مند هستند و از مطالعه طبیعت ( گیاه، جانوران و محیط زیست) لذت می برند، می توانند در این رشته موفقیت به دست بیاورند. یادگیری مطالب زیست شناسی نیاز به حافظه قوی دارد یعنی دانش آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست شناسی را در ذهن تجسم نماید و به خاطر بسپارد. همچنین افرادی که علاقه زیادی به کارهای آزمایشگاهی دارند و توانایی های لازم را در این خصوص دارا می باشند از کسانی محسوب می شوند که می توانند موفقیت هایی در این رشته به دست بیاورند. از نظر تنوع رشته های دانشگاهی گروه علوم تجربی بعد از ریاضی و فیزیک در رتبه دوم قرار دارد. نکته جالب توجه آنجاست که اکثر افرادی که این رشته را انتخاب می کنند به پزشکی علاقه مند هستند، اما باید توجه داشت که ظرفیت دانشگاه ها در این زمینه محدود می باشد. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی این گروه در مراکز درمانی و بهداشتی مشغول به کار می شوند.

رشته علوم انسانی
از شرایط اصلی برای ورود به این رشته قوی بودن در دروس ادبیات و عربی است ، همچنین دانش آموز باید توانایی خود را در درس مطالعات اجتماعی نشان داده باشد.  این رشته دانش و معلومات مربوط به علوم انسانی را در بر   می گیرد. موضوع اصلی علوم انسانی مطالعه مسایل مربوط به انسان است. زبان و ادبیات ملل مختلف، ادیان و مذاهب مختلف، علوم ورزشی، باستان شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و مردم شناسی، فلسفه و منطق، روانشناسی، مدیریت بخش های مختلف اقتصادی، بازرگانی و دولتی، مسایل مربوط به خانواده و علوم تربیتی از محورهای اصلی این رشته محسوب می شود. برای توفیق در این رشته علاوه بر علاقه مندی به علوم انسانی و قدرت حافظه خوب، توانایی علمی در دروسی چون ادبیات، عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق و مطالعات اجتماعی از نیازهای اصلی به حساب می آیند. اکثر مشاغلی که محور اصلی آن ها انسان می باشد، با علوم انسانی در ارتباط هستند. طی سال های اخیر استقبال در این رشته کاهش یافته است اما هنوز هم در کنکورهای سراسری بیشترین شرکت کننده در گروه ادبیات و علوم انسانی است. این در حالی است که تعداد دانش آموزان آماده و قوی در این گروه کمتر از گروه های دیگر است.

رشته علوم و معارف اسلامی 
دانش‌آموز در این رشته  با دروس و مباحث اصلی از قبیل اصول فقه، معارف اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی، مبادی العربیه، آشنایی با قرآن و... آشنا می‌شود و باید به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و به آن علاقه‌مند باشد چرا که برای ورود به وادیه قرآن و حدیث و مطالعه تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان و کتب عرفانی و فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، آشنایی با زبان عربی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. فارغ التحصیلان این رشته مجاز خواهند بود تا در رشته های دانشگاهی مربوط به گروه ادبیات و علوم انسانی ادامه تحصیل بدهند. همچنین برخی از موسسات آموزش عالی خاص مانند دانشگاه علوم و حدیث، از بین داوطلبین مذکور برای ادامه تحصیل در رشته های مذهبی و اسلامی دانشجو می پذیرد.

 شاخه‌ فنی و حرفه‌ای
شاخه‌ فنی و حرفه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه‌ آموزش و پرورش شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است و هر زمینه دارای چندین رشته می‌باشد.
مراکز و واحد‌های آموزشی مجری این شاخه «هنرستان» و دانش‌آموزان آن «هنرجو» و دبیران تخصصی آن «هنر‌آموز» نامیده می‌شوند.
از اهداف اصلی شاخه‌ فنی‌ و حرفه‌ای، استقلال فکری و ایجاد زمینه‌ خلاقیت و نوآوری، شناخت بهتر استعداد و علاقه‌ هنرجویان و ایجاد زمینه‌ مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال، مفید است. چون این شاخه دارای دوره پیش دانشگاهی  نمی باشد هنرجویانی که از هنرستان فارغ التحصیل می شوند نمی توانند در کنکور سراسری و آزاد شرکت کنند. اما به منظور ارتقای سطح مهارت این هنرجویان دوره کاردانی خاصی در دانشگاه جامع  علمی کاربردی، دانشگاه آزاد و دانشکده های فنی و حرفه ای وابسته به آموزش و پرورش طراحی شده است. هنرجویان علاقه مند پس از قبولی در آزمون های ورودی مجاز خواهند بود تا مدرک فوق دیپلم خود را دریافت نمایند و بدین ترتیب با مهارت بیشتری جذب بازار کار شوند.

 شاخه‌ کاردانش
شاخه‌ کاردانش در مقطع تحصیلی متوسطه‌ آموزش و پرورش شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است. مراکز و واحد‌های آموزشی مربوط به این شاخه «هنرستان کار دانش» نامیده می‌شوند. دانش آموزانی که قصد دارند هر چه سریع تر جذب بازار کار شوند به این شاخه هدایت می شوند البته همانطور که در شاخه فنی و حرفه ای اشاره شد هنر جویان کاردانش نیز می توانند ادامه تحصیل دهند. دانش آموزانی که توانایی و حوصله کمتری برای یادگیری دروس نظری و حافظه محور دارند و تمایل بیشتری به انجام مشاغل عملی و مهارتی دارند برای تحصیل در این شاخه مناسب هستند. از آنجا که تنوع رشته در این شاخه بسیار زیاد است توانمندی های مربوط به این شاخه نیز گسترده است. به همین علت علاقه مندان باید در انتخاب رشته دقت بیشتری داشته باشند. 
 
شاخه فنی و حرفه ای با شاخه کاردانش شباهت زیادی دارد اما تفاوت هایی نیز دارد. از جمله این تفاوت ها می توان به این موارد اشاره کرد:
* شرایط ورود به شاخه  فنی و حرفه ای از کاردانش دشوارتر است.
* دروس شاخه  فنی و حرفه ای مشکل تر  از کار دانش است.
* دروس عملی و ساعات کارگاهی شاخه کار دانش بیشتر از فنی و حرفه ای است.
* رشته های شاخه کار دانش متنوع تر از فنی و حرفه ای است.
* شرایط استخدام برای فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای بهتر است.
* ساعات حضور در مدرسه برای دانش آموزان فنی و حرفه ای بیشتر است. 
* دانش آموزان فنی و حرفه ای برخی از دروس را که دانش آموزان کار دانش از گذراندن آن معاف هستند را می گذرانند.
نویسنده: محبوبه گنجی - مشاور مبتکران   
منبع :انتخاب رشته‌ی تحصیلی در سال اول دبیرستان(نوشته‌ی صادق گرجی )


پاسخ به سوالهای روش تحقیق، آمار و SPSS

یکشنبه 7 دی 1393

دانشجویان گرامی روانشناسی و علوم تربیتی!

در صورت داشتن سوال های مربوط به روش تحقیق و یا آمار توصیفی و استنباطی و یا SPSS  می توانید از طریق منوی «روشهای تحقیق و SPSS» اقدام نمائید. قابل ذکر است که پاسخدهی به سوالات شما در اسرع وقت صورت خواهد گرفت و منابع تکمیلی نیز برای شما معرفی خواهد شد. پاسخ هائی که به شما داده خواهد شد بر اساس منابع مهم و منتشر شده و یا بر اساس تشخیص اساتید محترم این دروس صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است در صورتی که نیاز به توضیحات بیشتری در خصوص مکانیزم پاسخدهی دارید قبل از پرداخت وجه از طریق فرم ارتباط ، ابتدا آنرا مطرح کنید تا به شما پاسخ های لازم داده شود.  

دانلود 16 آهنگ مخصوص ریلکشین و تن آرامی

شنبه 6 دی 1393


آهنگهای درمانی و حرفه ای ساخته شده مخصوص ریلکشین و تن آرامی را می توانید از منوی «کتاب، فیلم، موسیقی» خریداری و دانلود نمائید.

برنامه ریزی مطالعه

جمعه 5 دی 1393

دانش آموزان گرامی!


اگر مایل به یک برنامه ریزی خوب و حرفه ای هستید تا با عمل به آن بتوانید از عهده تکالیف درس و مطالعه و زندگی شخصی خویش بر بیائید می توانید از طریق منوی برنامه ریزی این سایت اقدام نمائید. ما هم سعی می کنیم بر اساس اطلاعات داده شده، در اسرع وقت برنامه شما را به شما تحویل دهیم.

برای برنامه ریزی کنکور بهتر است که حضوراً به دفتر مراجعه نمائید اما اگر نمی توانید مراجعه نمائید، می توانید از طریق فرم ارتباطی خواسته خویش را مطرح کنید.

در صورت درخواست برای برنامه ریزی کنکور لیست منابع پیشنهادی مطالعه که این جانب از افراد دارای رتبه های خوب در کنکورها و هم چنین افراد صاحب نظر پرسیده ام،  نیز به شما معرفی خواهد شد.

مشاوره برای انتخاب رشته علمی -کاربردی 1394

جمعه 5 دی 1393

به اطلاع کلیه افراد متقاضی می رساند که انتخاب رشته ورود به دانشگاه علمی -کاربردی تا تاریخ 93/10/8 صورت می گیرد. شما می توانید یا به صورت حضوری و یا به از طریق ارتباط با ما نسبت به دریافت مشاوره خویش اقدام نمائید.