************************************************************************************************************************************************************************** قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى‏ شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدى‏ سَبِیلًا". اسراء، آیه ۸۴
logo

کدستان

خیلی خوش آمدید

روش خرید

با پرداخت 6000 تومان از طریق پرداخت آنلاین روبرو می توانید به صفحه دانلود پرسشنامه وارد شوید و هر پرسشنامه ای را که می خواهید دانلود کنید

استفاده کنید F, Ctrl برای پیدا کردن اسم پرسشنامه ها از فشار همزمان کلیدهای

لیست پرسشنامه ها

پرسشنامه کمالگرائی هیل

پرسشنامه خود دلسوزی SCS-LF

پرسشنامه احساس تنهائی دهشیری

پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی (TAI)

پرسشنامه پاسخ های مقابله ای (CRI)

پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)

پرسشنامه باورهای وسواسی 44 سوالی(OBQ)

پرسشنامه اعتیاد به اینترنت(IAT)

پرسشنامه اضطراب زونگ (SAS)

پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (SPI)

پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید (RAAS)

مقیاس پذیرش اجتماعی مارلو- کراون

پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی (MOCI)

پرسشنامه استفاده آسیب زا از تلفن همراه

SpannFischer Codependency Scale پرسشنامه هم وابستگی اسپن- فیشر

پرسشنامه سنجش حسادت با تکیه بر متون اسلامی( دارای روائی و پایائی)

پرسشنامه شخصیتی گری- ویلسون با فرمتword

مقیاس زندگی ارزشمند ویلسون 2004 (دارای منبع معتبر)

پرسشنامه اعتماد اجتماعی

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

مقیاس درجه بندی اضطراب هامیلتون

پرسشنامه قدرت ریسک

پرسشنامه هوش معنوی

پرسشنامه منبع کنترل راتر (فاقد روائی و پایائی)

پرسشنامه نا امیدی کودکان

پرسشنامه نگرش نسبت به خلاقیت

پرسشنامه رضایت شغلی

پرسشنامه سنجش خلاقیت

پرسشنامه خود پنداره هارتر

پرسشنامه تصویر بدنی (فاقد روائی و پایائی)

پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ

فرم طرح درس به صورت word

پرسشنامه سبکهای عاطفی

پرسشنامه سنجش عواطف و تجارب آکسفورد O-LIFE

پرسشنامه استرس در دانش آموزان37سوالی و دو مولفه استرسورهای تحصیلی و غیر تحصیلی

پرسشنامه DASS استرس و افسردگی و اضطراب

مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسال AAI

پرسشنامه تجدید نظر شده حل مساله اجتماعیSPSI-R

پرسشنامه قلدری ایلی نویز 18 سوالی

پرسشنامه رویکردهای مطالعه

پرسشنامه مسئولیت چند بعدی با نگاه بر اسلام

پرسشنامه خود اثرمندی کودکان

آزمون حافظه فعال دانیمن و کارپنتر(1980)

پرسشنامه شوخ طبعی(SHQ)

مقیاس اصلاح شده فراشناخت نوجوانان

پرسشنامه 5عاملی شخصیت نئو(NEO)

پرسشنامه ارزشهای ادواری شوارتز

پرسشنمامه سرمایه روانشناختی لوتانز

پرسشنامه نگرش نسبت به اعتیاد(نظری)

پرسشنامه وسواس مرگ عبدالخالق 14سوالی(3مولفه)

پرسشنامه گرایشهای اجتماعی مطلوب کارلو 25سوالی و سه مولفه

مقیاس نگرش نسبت به مسئولیت RAS-26سوالی-3مولفه

مقیاس مقابله با موقعیت های استرس زا ( پارکر و ادلر)

مقیاس فعال سازی رفتاری برای افسردگیBADS

پرسشنامه عاطفه مثبت و منفیPANAS

پرسشنامه فشارزاهای روانی دانشجویان APN-SSI

پرسشنامه سنجش خود راهبری یادگیری دانش آموزان فیشر

پرسشنامه تحریف واقعیت ARDI

پرسشنامه سبک زندگی مبتنی بر خودکارآمدی وزن (نویدیان)

پرسشنامه درجه بندی اختلال سلوک در کودکان(5مولفه)

پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانانSASA

پرسشنامه نگرش نسبت به سیگار کشیدن(شور و همکاران)

پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان RCMAS

پرسشنامه تنهائی اجتماعی و عاطفیSELSA

پرسشنامه کیفیت زندگی(4مولفه(WHOQOL-BREF

مقیاس جدید کمال گرائی

پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ

پرسشنامه راهبردهای فراشناختی و شناختی(انگلیسی)

پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز

مقیاس بخشودگی بین فردی (مک کالوف)

مقیاس سبکهای زبان آموزی(فقط روائی و پایائی)

مقیاس سنجش رشد اعتقادی دانش آموزان SBD

مقیاس سنجش تحریف واقعیتARDI

مقیاس بازخورد نسبت به بیماریIAS فرم ایرانی)

مقیاس سرسختی روانشناختی AHI

پرسشنامه تیپ شخصیتی D

مقیاس اضطراب مرگ تمپلر DAS

پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا نسخه فارسی

پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو

پرسشنامه کیفیت زندگیWHOQOL-BREF

پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSL-4 (بدون روائی و پایائی)

پرسشنامه شکستهای شناختی شغلیCFQ

پرسشنامه ناتوانی ناشی از سردرد جاکوبسون و همکاران

پرسشنامه سبکهای هویت (برزونسکی)

پرسشنامه رغبت سنج ازدواج(دکتر حیدری)

پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن در دوره متوسطه

پرسشنامه خلق و احساسMFQ آنگلود و همکاران(34سوالی)

پرسشنامه حس انسجام در دانشجویان آنتونووسکی29سوالی (روائی و پایائی)

پرسشنامه چند محوری بالینی میلون(MCMI-II)

پرسشنامه جو ایمنی(نسخه نوری)

پرسشنامه رفتار ورزشی دانشجویانBREQ-2 مارکلند و توبین

پرسشنامه وسواس اجباری (مقیاس فارسی)

پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی(سواری)

پرسشنامه افسردگی کودکان تیشر و لانگ(بدون روائی و پایائی)

پرسشنامه فراشناخت ارزیابی از بدشکلی بدن

پرسشنامه ارتباط با مدرسه(نسخه دکتر پناغی(SCQ

پرسشنامه مقابله با موقعیتهای استرس زا

پرسشنامه نظم جوئی شناختی هیجانCERQ

پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانCERQ

پرسشنامه احساس غربت(آرچر و همکاران)

پرسشنامه شخصیت مرزی

پرسشنامه اختلال پس از ضربه می سی سی پی

پرسشنامه بخشودگی بین فردی(نسخه دکتر احتشام زاده)

پرسشنامه باورهای خودکارامدی ریاضیMSES-R

پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی

پرسشنامه نشانگان استرس

لکه های رورشاخ

کارتهای رورشاخ

پرسشنامه mmpi فرم کوتاه

پرسشنامه استرس هالمس(هلمز)

پرسشنامه مثلث شناختی

پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر

پرسشنامه نظریه ذهن

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

پرسشنامه شکل گیری مفهوم ویگوتسکی

پرسشنامه شخصیتی آیزنک (بزرگسال)

پرسشنامه شخصیتی آیزنک

پرسشنامه پاییندی مذهبی

پرسشنامه اضطراب کتل

پرسشنامه اضطراب امتحان فریدبن(فرم فارسی)

مقیاس اضطراب اجتماعی اندام

پرسشنامه شخصیت اسنایدر

مقیاس امید اسنایدر

پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز 100سوالی

پرسشنامه همدلی دیویس

پرسشنامه SCL-90

پرسشنامه وسواس پادوا39سوالی(9مولفه)

مقیاس زناشوئی انریچ

پکیج پرسشنامه های انگلیسی

(دانلود رایگان نرم افزار مدیریت بیش فعالی(مخصوص پزشکان

دانلود رایگان نرم افزار تعبیر خواب کامل

نرم افزار تست هوش ریون کودکان 36 سوالی رنگی

نرم افزار ویژه اختلال در دیکته نویسی

برای خرید نرم افزارهای زیر پس از دانلود از طریق «پرداخت آنلاین» در بالای سایت اقدام کنید و یا از طریق «خرید از طریق کارت» موجود بر صفحه نرم افزار اقدام کنید

(مخصوص روانشناسان و روانپزشکان) MMPI دانلود نرم افزار

(مخصوص روانشناسان و روانپزشکان) SCL-90 دانلود نرم افزار

دانلود نرم افزار هوش های چندگانه گاردنر: ویژه مشاوران و روانشناسان

دانلود نرم افزار هوش زمینه ای پنتاگون

روش خرید

برای تهیه پاورپوینت ها از پرداخت آنلاین بالا اقدام کنید

لیست پاورپویینت ها

مدیریت و برنامه ریزی برای کودکان

رشد و تربیت اجتماعی فرزندان

پر بار سازی مغز از طریق تحریک محیطی

مهارتهای تحصیلی برای دانش آموزان

کاربرد نظریه های یادگیری در آموزش

رشد نوجوانی و جوانی

روشهای تحقیق آزمایشی و طرح های مربوط به آن

با انتخاب گزینه های مختلف منو نسبت به پرداخت اینترنتی هزینه نرم افزارها اقدام کنید

ابزار ساخت کد منو های دارای تب درمان آسان شب ادراری - سایت اختصاصی دکتر جواد عینی پور


درمان آسان شب ادراری

جمعه 12 دی 1393

مقدمه:

شب ادراری یکی از مشکلات دوره کودکی است که در منابع روانشناسی، زیر عنوان بی اختیاری ادرار مورد بررسی قرار می گیرد. بی اختیاری ادرار سه نوع فرعی دارد: شبانه (خیس خود در خواب)- روزانه(خیس کردن خود صرفا در اوقات بیداری)- شبانه ور وز یا بی اختیاری ادرار مرکب.

مطالعات نشان میدهد که در حدود 50 درصد از کودکان در دو سالگی و85 درصد در 3سالگی و90در صد در 4سالگی می توانند ادرار خود را در طول روز کنترل کنند.در حالیکه 67 درصد از کودکان در 3سالگی و75 درصد در 4سالگی و80 درصد در 5 سالگی و 90 درصد در هشت و نیم سالگی می توانند ادرار خود را در طول شب کنترل نمایند (شرودر، به نقل از فیروز بخت، 1385).

همانگونه که ملاحضه می شود نگهداری ادرار در شب دیرتر حاصل می شود، خیس کردن یک یا دو نوبت در ماه می تواند امری طبیعی باشد، در حالیکه خیس کردن سه مرتبه وبیشتر در یک هفته در کودکان بالاتر از 5 سال می تواند به عنوان بی اختیاری یا شب ادرای تلقی گردد. انوروزی یا همان بی اختیاری ادرار در پسران کمی بیشتر از دو برابر دختران است (سیف نراقی، نادری 1379).

ویژگیهای اصلی بی اختیاری ادرار عبارتند از ادرار مکرر در لباس یا رختخواب که باید حداقل هفته ای دو بار برای سه ماه متوالی ادامه یابد (یا از لحاظ بالینی ناراحتی یا اختلال کارکردی مهمی ایجاد کند) این تشخیص در مورد کودکی مطرح میشود که حد اقل 5 سال یا هم ارز رشدی آن، سن داشته باشد؛ در ضمن کودک نباید بر اثر بیماری یا واکنش داروئی ،خودش را خیس کند (انجمن روانپزشکی آمریکا، 1994 به نقل از شرودر ترجمه فیروز بخت،1384).

در ویراست چهارم راهنمای تشخیصی وآماری اختلالات روانی، تشخیص بی اختیاری ادرار روی کودکان زیر 5سال گذاشته نمی شود.

 

11

 

سبب شناسی:

ظاهرا عوامل ژنتیکی نقش مهمی در بی اختیاری ادرار دارند (میکلسن،2001).

بررسیهای اخیر نشان دهنده رابطه همبستگی میان« انوروزی[1] » با خشم درونی شده و افسردگی است (سیف نراقی، نادری 1379).

در تحقیقی که در آن از الکتروانسفالو گرام و تنهای صوتی که با گوشی ایجاد می شدند استفاده شد،کودکانی که بی اختیاری ادرار داشتند، چهار تا پنج برابر کودکان عادی، سخت تر بیدار می شدند (شرودر ترجمه فیروز بخت 1384) .

سایر تحقیقات عواملی چون تعارض روانی ،اضطراب، ظرفیت کارکردی ضعیف مثانه، تجربه های آموزشی ناکافی، وابستگیهای نامناسب تقویتی را به عنوان عوامل سبب ساز این مشکل ذکر کرده اند.

 

22

 

درمان:

شیوه های درمانی متنوعی را برای شب ادراری ذکر کرده اند اما آنچه که در این گفتار ذکر خواهد گردید شیوه ساده ای است که در اکثر مداخله درمانی صورت گرفته توسط این جانب برای حل این مشکل مفید و موثر واقع شده و توسط تحقیقات اقدام پژوهی زیادی که هدایت آنها بر عهده این جانب بوده است موثر ومفید واقع شده است:

در این شیوه یک ساعت کوکی زنگدار که زنگ اخطارش قابل تشخیص ودارای ریتم کوتاه باشد تهیه می گردد.

سپس وضعیت کودک به مدت یک هفته مورد از لحاظ زیر مورد مشاهده قرار می گیرد: حداقلّ زمانیکه رختخواب کودک پس از آغاز خواب خشک است.

سپس برای شروع درمان، پس از به خواب رفتن کودک ، ساعت را به مدت 5 دقیقه کمتر از حداقلّ زمانیکه رختخواب کودک پس از آغاز خواب خشک است،کوک می کنند. مثلاً اگر حداقل زمان خشک بودن رختخواب 70 دقیقه مشاهده شده است ،ساعت برای نواختن زنگ اخطار در 65 دقیقه بعد از شروع خواب کودک تنظیم می گردد. یعنی اگر کودک در ساعت 9شب شروع به خواب کرده است، زنگ اخطار در ساعت 05/10 شب کوک می گردد.

پس از نواخته شدن زنگ اخطار کودک برای تخلیه مثانه به دستشوئی هدایت می گردد. توصیه می گردد که دراوایل کاردرمان، مادر مشایعت کننده کودک باشد. سپس بعد از تخلیه ادرار ساعت برای 65 دقیقه دیگر کوک می گردد. وهر بار پس از زنگ اخطار کودک برای تخلیه ادرار به دستشوئی هدایت می گردد.

این کار به مدت یک هفته تکرار می گردد و سپس پس از پایان هر هفته 5 دقیقه به زمان قبلی کوک کردن افزوده می گردد. مثلاً

هفته اول:65 دقیقه هفته دوم 70 دقیقه هفته سوم 75 دقیقه و الی آخر

پس از گذشتن یکماه از آغاز درمان، زمانهای کوک کردن به صورت 10دقیقه افزایش می یابد. پس از ماه دوم به صورت 20دقیقه ای افزایش می یابد.

مبانی علمی این کار مبتنی بر شرطی سازی زمانی است که در آن حالات زیستی بدن و اعضای بدن سرانجام به صورت نشانه محرک کنترل عمل را به دست می گیرند. هم چنین در این روش از روش شکل دهی زمانی رفتار به خوبی استفاده گردیده است.

تداوم و حوصله مادران در پیگیری دقیق این شیوه به موفقیت کامل آنها در درمان این مشکل می گردد. یک نکته قابل ذکر در این شیوه درمانی این است.

که قبل از خواب کودک باید حتماً به تخلیه ادرار مبادرت نماید و به خواب برود و هم چنین نکته دیگر اینکه حجم مایعات نوشیده شده توسط کودک افراط وتفریط نشان ندهد یعنی حجم مایعات نوشیده شده کودک به طور نسبی ثابت باشد.

 

منابع:

1-سیف نراقی، مریم.نادری،عزت الله: اختلالات رفتاری کودکان،دفتر تحقیقات وانتشارات بدر،1379

2-شرودر، بتی آن گوردون: سنجش ودرمان مشکلات دوران کودکی(مهرداد فیروز بخت مترجم.) دانژه، 1384

3-برگر ، میلتن :روشهای تغییر رفتار (فتحی آشتیانی ،علی .عظیمی ،هادی آشتیانی مترجم) سمت ،1383

Mikelesen, E.j. (2001) Enuresis and encopresis: Ten years of progress. Journal of the American Academy of child and adolescent psychiatry, 24, 1146-1150

 

 

این مقاله توسط جناب آقای جواد عینی پور- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی جهت انتشار در مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

نظرها(2)
_______@@@________@@_____@@@@@@@
________@@___________@@__@@@______@@
________@@____________@@@__________@@
__________@@________________________@@
____@@@@@@___وبلاگت خیلی قشنگه______@@
__@@@@@@@@@__@@@@@@@_________@@
__@@____________منتظر حضور گرمت_______@@
_@@____________@@@@@@@@@@_____@@
_@@____________ هستــــــــم ___@@@
_@@@___________@@@@@@@______@@
__@@@@__________@@@@__________@@
____@@@@@@_______________________@@
_________@@_________________________@@
________@@___________@@___________@@
________@@@________@@@@@@@@@@@
_________@@@_____@@@_@@@@@@@
__________@@@@@@@
___________@@@@@_@
____________________@
____________________@
_____________________@
______________________@
______________________@____@@@
______________@@@@__@__@_____@
_____________@_______@@@___@@
________________@@@____@__@@
_______________________@
______________________@

وسیله هم برات گذاشتم بهم سر بزنی منتظرتم

°°°°°°°°°°°°|/
°°°°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°°°°|__/
°°°°°°°°°°°°|___/
°°°°°°°°°°°°|____/°
°°°°°°°°°°°°|_____/°
°°°°°°°°°°°°|______/°
°°°°°°______|_________________
~~~~/__ بیا اینم وسیله حالا دیگه_\~~~~~~
~~~~~/ _میتونی بهم سر بزنی _\~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~* ¯´¨ ¨`*•~-.¸.....
*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~* _________________##________##




به وبلاگم سر بزن...
خوشحال میشم ...
راستی با تبادل لینک موافقی؟؟؟
ممنون بابت زحمات زیادی که در زمینه های علمی میکشید
روش درمانی که ارائه دادین جالب بود '
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
پست الکترونیکی :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد