************************************************************************************************************************************************************************** قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى‏ شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدى‏ سَبِیلًا". اسراء، آیه ۸۴
logo

کدستان

خیلی خوش آمدید

روش خرید

با پرداخت 6000 تومان از طریق پرداخت آنلاین روبرو می توانید به صفحه دانلود پرسشنامه وارد شوید و هر پرسشنامه ای را که می خواهید دانلود کنید

استفاده کنید F, Ctrl برای پیدا کردن اسم پرسشنامه ها از فشار همزمان کلیدهای

لیست پرسشنامه ها

پرسشنامه کمالگرائی هیل

پرسشنامه خود دلسوزی SCS-LF

پرسشنامه احساس تنهائی دهشیری

پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی (TAI)

پرسشنامه پاسخ های مقابله ای (CRI)

پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)

پرسشنامه باورهای وسواسی 44 سوالی(OBQ)

پرسشنامه اعتیاد به اینترنت(IAT)

پرسشنامه اضطراب زونگ (SAS)

پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (SPI)

پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید (RAAS)

مقیاس پذیرش اجتماعی مارلو- کراون

پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی (MOCI)

پرسشنامه استفاده آسیب زا از تلفن همراه

SpannFischer Codependency Scale پرسشنامه هم وابستگی اسپن- فیشر

پرسشنامه سنجش حسادت با تکیه بر متون اسلامی( دارای روائی و پایائی)

پرسشنامه شخصیتی گری- ویلسون با فرمتword

مقیاس زندگی ارزشمند ویلسون 2004 (دارای منبع معتبر)

پرسشنامه اعتماد اجتماعی

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

مقیاس درجه بندی اضطراب هامیلتون

پرسشنامه قدرت ریسک

پرسشنامه هوش معنوی

پرسشنامه منبع کنترل راتر (فاقد روائی و پایائی)

پرسشنامه نا امیدی کودکان

پرسشنامه نگرش نسبت به خلاقیت

پرسشنامه رضایت شغلی

پرسشنامه سنجش خلاقیت

پرسشنامه خود پنداره هارتر

پرسشنامه تصویر بدنی (فاقد روائی و پایائی)

پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ

فرم طرح درس به صورت word

پرسشنامه سبکهای عاطفی

پرسشنامه سنجش عواطف و تجارب آکسفورد O-LIFE

پرسشنامه استرس در دانش آموزان37سوالی و دو مولفه استرسورهای تحصیلی و غیر تحصیلی

پرسشنامه DASS استرس و افسردگی و اضطراب

مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسال AAI

پرسشنامه تجدید نظر شده حل مساله اجتماعیSPSI-R

پرسشنامه قلدری ایلی نویز 18 سوالی

پرسشنامه رویکردهای مطالعه

پرسشنامه مسئولیت چند بعدی با نگاه بر اسلام

پرسشنامه خود اثرمندی کودکان

آزمون حافظه فعال دانیمن و کارپنتر(1980)

پرسشنامه شوخ طبعی(SHQ)

مقیاس اصلاح شده فراشناخت نوجوانان

پرسشنامه 5عاملی شخصیت نئو(NEO)

پرسشنامه ارزشهای ادواری شوارتز

پرسشنمامه سرمایه روانشناختی لوتانز

پرسشنامه نگرش نسبت به اعتیاد(نظری)

پرسشنامه وسواس مرگ عبدالخالق 14سوالی(3مولفه)

پرسشنامه گرایشهای اجتماعی مطلوب کارلو 25سوالی و سه مولفه

مقیاس نگرش نسبت به مسئولیت RAS-26سوالی-3مولفه

مقیاس مقابله با موقعیت های استرس زا ( پارکر و ادلر)

مقیاس فعال سازی رفتاری برای افسردگیBADS

پرسشنامه عاطفه مثبت و منفیPANAS

پرسشنامه فشارزاهای روانی دانشجویان APN-SSI

پرسشنامه سنجش خود راهبری یادگیری دانش آموزان فیشر

پرسشنامه تحریف واقعیت ARDI

پرسشنامه سبک زندگی مبتنی بر خودکارآمدی وزن (نویدیان)

پرسشنامه درجه بندی اختلال سلوک در کودکان(5مولفه)

پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانانSASA

پرسشنامه نگرش نسبت به سیگار کشیدن(شور و همکاران)

پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان RCMAS

پرسشنامه تنهائی اجتماعی و عاطفیSELSA

پرسشنامه کیفیت زندگی(4مولفه(WHOQOL-BREF

مقیاس جدید کمال گرائی

پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ

پرسشنامه راهبردهای فراشناختی و شناختی(انگلیسی)

پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز

مقیاس بخشودگی بین فردی (مک کالوف)

مقیاس سبکهای زبان آموزی(فقط روائی و پایائی)

مقیاس سنجش رشد اعتقادی دانش آموزان SBD

مقیاس سنجش تحریف واقعیتARDI

مقیاس بازخورد نسبت به بیماریIAS فرم ایرانی)

مقیاس سرسختی روانشناختی AHI

پرسشنامه تیپ شخصیتی D

مقیاس اضطراب مرگ تمپلر DAS

پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا نسخه فارسی

پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو

پرسشنامه کیفیت زندگیWHOQOL-BREF

پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSL-4 (بدون روائی و پایائی)

پرسشنامه شکستهای شناختی شغلیCFQ

پرسشنامه ناتوانی ناشی از سردرد جاکوبسون و همکاران

پرسشنامه سبکهای هویت (برزونسکی)

پرسشنامه رغبت سنج ازدواج(دکتر حیدری)

پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن در دوره متوسطه

پرسشنامه خلق و احساسMFQ آنگلود و همکاران(34سوالی)

پرسشنامه حس انسجام در دانشجویان آنتونووسکی29سوالی (روائی و پایائی)

پرسشنامه چند محوری بالینی میلون(MCMI-II)

پرسشنامه جو ایمنی(نسخه نوری)

پرسشنامه رفتار ورزشی دانشجویانBREQ-2 مارکلند و توبین

پرسشنامه وسواس اجباری (مقیاس فارسی)

پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی(سواری)

پرسشنامه افسردگی کودکان تیشر و لانگ(بدون روائی و پایائی)

پرسشنامه فراشناخت ارزیابی از بدشکلی بدن

پرسشنامه ارتباط با مدرسه(نسخه دکتر پناغی(SCQ

پرسشنامه مقابله با موقعیتهای استرس زا

پرسشنامه نظم جوئی شناختی هیجانCERQ

پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانCERQ

پرسشنامه احساس غربت(آرچر و همکاران)

پرسشنامه شخصیت مرزی

پرسشنامه اختلال پس از ضربه می سی سی پی

پرسشنامه بخشودگی بین فردی(نسخه دکتر احتشام زاده)

پرسشنامه باورهای خودکارامدی ریاضیMSES-R

پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی

پرسشنامه نشانگان استرس

لکه های رورشاخ

کارتهای رورشاخ

پرسشنامه mmpi فرم کوتاه

پرسشنامه استرس هالمس(هلمز)

پرسشنامه مثلث شناختی

پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر

پرسشنامه نظریه ذهن

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

پرسشنامه شکل گیری مفهوم ویگوتسکی

پرسشنامه شخصیتی آیزنک (بزرگسال)

پرسشنامه شخصیتی آیزنک

پرسشنامه پاییندی مذهبی

پرسشنامه اضطراب کتل

پرسشنامه اضطراب امتحان فریدبن(فرم فارسی)

مقیاس اضطراب اجتماعی اندام

پرسشنامه شخصیت اسنایدر

مقیاس امید اسنایدر

پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز 100سوالی

پرسشنامه همدلی دیویس

پرسشنامه SCL-90

پرسشنامه وسواس پادوا39سوالی(9مولفه)

مقیاس زناشوئی انریچ

پکیج پرسشنامه های انگلیسی

(دانلود رایگان نرم افزار مدیریت بیش فعالی(مخصوص پزشکان

دانلود رایگان نرم افزار تعبیر خواب کامل

نرم افزار تست هوش ریون کودکان 36 سوالی رنگی

نرم افزار ویژه اختلال در دیکته نویسی

برای خرید نرم افزارهای زیر پس از دانلود از طریق «پرداخت آنلاین» در بالای سایت اقدام کنید و یا از طریق «خرید از طریق کارت» موجود بر صفحه نرم افزار اقدام کنید

(مخصوص روانشناسان و روانپزشکان) MMPI دانلود نرم افزار

(مخصوص روانشناسان و روانپزشکان) SCL-90 دانلود نرم افزار

دانلود نرم افزار هوش های چندگانه گاردنر: ویژه مشاوران و روانشناسان

دانلود نرم افزار هوش زمینه ای پنتاگون

روش خرید

برای تهیه پاورپوینت ها از پرداخت آنلاین بالا اقدام کنید

لیست پاورپویینت ها

مدیریت و برنامه ریزی برای کودکان

رشد و تربیت اجتماعی فرزندان

پر بار سازی مغز از طریق تحریک محیطی

مهارتهای تحصیلی برای دانش آموزان

کاربرد نظریه های یادگیری در آموزش

رشد نوجوانی و جوانی

روشهای تحقیق آزمایشی و طرح های مربوط به آن

با انتخاب گزینه های مختلف منو نسبت به پرداخت اینترنتی هزینه نرم افزارها اقدام کنید

ابزار ساخت کد منو های دارای تب سایت اختصاصی دکتر جواد عینی پور
X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری


یادها...

سه‌شنبه 26 اسفند 1393

وقتی دوره لیسانسمو تو دانشگاه علامه میگذروندم، یک روز برای خواندن برخی از مطالب به سالن مرجع رفتم. نشستن من اونجا خیلی طول کشید و مطالب لازم رو خونده بودم. ناگهان متوجه شدم که مرجع رو دارن تعطیل می کنن. بیرون اومدم تازه هوا داشت به تاریکی متمایل می شد اما روشن بود. نزدیک حیاط دانشکده رسیده بودم که نگاهی به آسمون کردم. دلم پر غصه بود؛ آسمون صاف صاف بود و خورشید غروب کرده بود. برای لحظاتی حواسم به کلی از محیط اطرافم پرت شد. به آسمونی نیگا می کردم که بی انتها به نظر می رسید. افکاری در ذهن من شروع به بارش کرد و اینک سالها بعد از آن لحظات من هنوز آن را به یاد می آورم. وقتی به خود آمدم، دیگه اونی نبودم که می شناختنم. نمی دونم چی شد؟ فقط چند لحظه بود امّا برای یک عمر من کافی بود... 

حضور در جلسه تقدیر از قبول شدگان کنکور سراسری سال 93 دبیرستان شاهد ناحیه 2 رشت

یکشنبه 24 اسفند 1393

امروز در جلسه تقدیر و تشویق از قبول شدگان کنکور پارسال این دبیرستان حاضر شدم و مطالبی را درباره نحوه سیاستگذاری برای موفقیت در کنکور برای دانش آموزان دعوت شده بیان کردم. چقدر خوب و زیبا بود این کارشان. رئیس محترم اداره آ.پ ناحیه 2 رشت بهمراه جمعی از مسئولان این اداره و برخی از اساتید  دانشگاه گیلان رو نیز دعوت کرده بودن. من رضایت رو در چهره افرادی که برای دریافت لوح تقدیر و جوایزشون  اومده بودن، دیدم. تقدیرو تشویق همیشه خوب است و واقعاً در روحیه آدمها تأثیرات خیلی خوبی می ذاره. 

من هم برای مدیر و مشاور این مدرسه و دیگر پرسنل این دبیرستان برای اینکه دل بچه هاشونو شاد کردن، بدرگاه خداوند عز و جل دعا کردم که شادی خویش را از حضرت او دریافت کنن که اوست بهترین بییندگان و بهترین شنوندگان.

یادها...

یکشنبه 24 اسفند 1393

یادم میاد اون موقع ها که 6-7 سالم بود در بهشت زندگی می کردم؛ بارانی که بر روی برگها و سبزه می غلطید و با خاک در هم می آمیخت. صدای پرندگانی که از صبح تا شب می خواندند و من هنوز صداشونو می شنوم. انبوده مرغ ها ، اردک ها، غازها، بوقلمونها، گاوها، ... رو هر روز می دیدم. مزارع، باغهای چای، شالیزار و جنگلهای انبوه با انواع پرندگان و انواع عطرهایی که مثل ادکلن به خودشون می زدن. ای خدای بزرگ! بهشتت را تجربه کرده ام اما شاید گوشه ای از اونو. مردمانی مهربون، حرفهایی آسمونی، طبیعی طبیعی، و روح هایی بزرگ را می دیدم. من چه چیزهائی را تجربه کردم یادش به خیر........

جملات زیبای تولستوی

جمعه 22 اسفند 1393


در دنیا لذتی که با لذت مطالعه برابری کند ، وجود ندارد. تولستوی


 


عشق ورزیدن کافی است ،آنگاه همه چیز لذت بخش است. تولستوی


 


دوست داشتن رحمت است .مورد محبت قرار گرفتن ،خوشبختی است. تولستوی


 


مردان بلند نام و با آوازه هرگز نمیمیرند ،زیرا که گورشان قلوب نسلهای آینده است.تولستوی


 


کسی از دانش خود برخوردار می شود که به دانش خود عمل کند.تولستوی


 


نیکی همه چیز را مغلوب میکند و خودش هرگزمغلوب نمی شود.تولستوی


 


انسان تنها برای نیکی کردن آفریده شده است.تولستوی



بدون دانستن اینکه کیستم وچرا اینجا هستم ، زندگی ناممکن است.تولستوی



بشر تا زمانی که زندگی را به عنوان چیزی مقدس باور نداشته باشد و به همنوعان خود به چشم برادر نگاه نکند، زندگی دیگران را تباه خواهد کرد. تولستوی




میان آدمیان چیزی نیست جز دیوار هایی که خود ساخته اند . تولستوی


 


گفتن اینکه شما میتوانید در بقیه زندگی تان کسی را دوست داشته باشید ،مانند گفتن این است که تا زمانی که زنده اید ،شمعی خواهد سوخت.تولستوی


 


همه میخواهند بشریت را تغیر دهند ُاما هیچ کس به تغییر دادن خویش نمی اندیشد. تولستوی


 


بشریت به ظاهر نیست ، به باطن است. تولستوی

 

بدترین و خطرناکترین کلمات اینست: «همه این جورند».... تولستوی


 


آن عصای جادویی به من واگذار شده ،این منم که باید چگونی استفاده از آن را بدانم. تولستوی


 

عشق گوهری است گرانبها اگر با عزت توام باشد – تولستوی

 


بزرگترین آثارهنری فقط به این خاطربزرگند که دست یافتنی و قابل فهم هستند" . تولستوی

 

فرق انسان و سگ در آنست که اگر به سگی غذا بدهی هرگز تو را گاز نخواهد گرفت....تولستوی

حضور در جلسه دانش آموزان دبیرستان شبانه روزی شهرستان شفت

چهارشنبه 20 اسفند 1393

امروز چهارشنبه در جلسه دانش آموزان دبیرستان شبانه روزی این شهر  واقع در احمد سر گوراب حاضر شدیم. مدیریت محترم کارشناس ارشد ادبیات فارسی بودند و روحیه باز و گرم و صمیمی وی دلپذیر بود. او دلش می خواست تا دانش آموزانش فرصت مطالعه تعطیلات عید را از دست ندهند که به همین منظور مهمترین راهبردهای مطالعه، شیوه برنامه ریزی، رشته های دانشگاهی و مقداری از رتبه ها و درصدهای مورد نیاز برای قبولی دانشگاه را به صورت پاورپویینت به آنها ارائه دادم. هم چنین برای من توضیح داد که این مدرسه جزء معدود مدارس شبانه روزی استان می باشد و با توسعه امکانات در مناطق، بقیه مدارس شبانه روزی اندک اندک برچیده شده اند. دانش آموزان با ادب و منضبطی بودند . هم چنین پرسنل مدرسه در نهایت اخلاق حسنه و هماهنگی با مدیر رفتار نمودند که از این نظر توجه مرا به خودشان جلب نمودند. 

حضور در جلسه کنکور دبیرستان نمونه دولتی زنده یاد اردشیری ناحیه 2 رشت

سه‌شنبه 19 اسفند 1393

امروز سه شنبه در جلسه کنکور پیش دانشگاهی ریاضی و تجربی این مدرسه حاضر شدم و رشته ها و درصدهای مورد نیاز برای قبولی ، رتبه ها و تاکتیکهای سیاست گذاری برای مطالعه کتابها گفته شد. با انگیزه به نظر می رسیدند و بسیار با ادب، مشاور محترم در جلسه حضور داشت و دغدغه اش این بود که آنها بیشتر بتوانند به تصمیم سازی دست بزنند و هم چنین آروزی این نکته که این مشاوره از سال دوم اجرائی گردد بهتر خواهد بود. عوامل مدرسه را با جدیت بسیار مشغول انجام وظیفه دیدم و رابطه خوبی با دانش آموزان برقرار کرده بودند. 

برای دیدن منابعی که معرفی کرده بودیم بر لینک زیر کلیک کنید. 

منابع پیشنهادی کنکور


برای دیدن درصدها و رتبه ها هم می توانید بر لینک زیر کلیک کنید


رتبه ها و درصدها و کارنامه های قبول شده های کنکور 93

سال نو پیشاپیش بر همگان مبارک

دوشنبه 18 اسفند 1393


جلسه با دانش آموزان دبیرستان حضرت زینب(س) پسیخان

دوشنبه 18 اسفند 1393

امروز با دانش آموزان تجربی این دبیرستان درباره مهمترین مسائل مربوط به کنکور یک جلسه برگزار کردم. مدیریت محترم از شناسائی برخی از دانش آموزان مستعد خویش سخن گفت و از دغدغه خویش برای موفقیت هر چه بیشتر آنها در امتحان کنکور. من او را به خاطر برنامه ریزی زودهنگام برای کنکور مورد تحسین قرار دادم. مشاور بزرگوار مدرسه از حضور 12 ساله اش در این مدرسه می گفت که وی را به خاطر وفاداری به آنها شایسته تعریف و تمجید دانسته و می دانم. از دبیر بزرگوار فیزیک شنیدم که گفت چقدر خوشحالم این جلسه برایشان برگزار می گردد چون مدتها بود در فکرم بود که در این زمینه اقدامی صورت گیرد. از حضور در جلسه این دانش آموزان حسابی خوشحال شدم، بسیار صمیمی و مودب بودند. آنها را دعا کردم که هر چه دلهای پاکشان می خواهد، خداوند حکیم به آنها ارزانی بدارد.

دو کلمه حرف حساب از خیام

دوشنبه 18 اسفند 1393

از دی که گذشت هیچ از او یاد مکن

فردا که نیامده ست بیداد مکن

برنامده و گذشته بنیاد مکن

حالی خوش باش و عمر بر باد مکن

دانشجویان درس روانشناسی کودک و نوجوان دانشگاه بنت الهدی صدر رشت

سه‌شنبه 12 اسفند 1393

دانشجویان گرانقدر درس روانشناسی کودک و نوجوان می تونن از لینک زیر پاورپویینت رو دانلود کنن


دانلود

 

ای خداوند من...

جمعه 8 اسفند 1393



ای خدای مهربان من!

ای یاور بی منت بی کسان...

ای متعالی و ای عظیم، ای اول و ای آخر، ای اول لا اول له و ای آخر لا آخر له

ای دارای اسماء مقدس و نیکو...

در ابی ترین لحظه های احساس نام قشنگت را صدا میزنم

و دستان خسته ام را دستان توانا و مهربانت می گذارم

و هوشم را که پر از بی هوشی است، با ادراک واسعه تو پیوند می دهم

ای پروردگار!

 مرا یاور باش و

نگهبان باش از شر اهریمنان و شیاطین

که توئی بهترین پشتیبان و توئی بهترین مونس

پژوهش روائی

دوشنبه 4 اسفند 1393

دانشجویان گرانقدر درس کارورزی رشته علوم تربیتی_ آموزش ابتدائی بنت الهدی صدر رشت


ضمن خسته نباشید برای همه زحماتی که در درس کارورزی کشیده اید، در ارتباط با پژوهش روائی بهتر دیدم که یک مقاله خوب در این زمینه برایتان بگذارم که دارای یک نمونه کار نیز باشد. این مقاله را به دقت بخوانید و سپس از چهار گزارشی که نوشته بودید( فیزیکی، عاطفی، ساختاری، آموزشی) یک پژوهش روائی نیز از دل آنها استخراج کنید و آنرا تا 12 اسفند آماده نمائید. ان شاء الله در مسیر کسب هنرهای تدریس و معلمی، افزایش دستاوردهای مثبت همیشه مؤید به نصرت خداوند باشید. 


***************************************************

پژوهش روایی

کرسول(2012) معتقد است اصطلاح روایی از فعل « روایت کردن » یا « بیان کردن (مانند داستان) با جزئیات » می آید. پژوهش روایتی یک راهبرد پژوهشی است که پژوهشگر به کمک آن زندگی افراد را مطالعه می کند و از یک یا چند نفر می خواهد که داستانهای زندگی خود را بیان کنند. سپس، این اطلاعات توسط پژوهشگر به صورت روایت زمانی بازگویی یا بازسازی می شوند. در پایان روایت مورد نظر، پژوهشگر دیدگاههای زندگی شرکت کننده را با دیدگاههای زندگی خود در قالب روایت جمعی (مشترک) تلفیق می کند(کلاندینین و کنلی، 2000).

ویژگی ها و اجزای روایت ها:

از ویژگی های ممتاز روایت که از آن روشهای اثباتی و تلقی بیرونی از نظم و سوژه ی مطالعه جدا می سازد، طبقه بندی و تحلیل از درون واقعیت است. وجه مشخص روایت ها سازماندهی خطی رویدادهاست. مبنای روایت ها اتصال پی در پی و ظاهر شدن داستان در آن هاست. به بیان دیگر روایت ها دارای یک آغاز، مجموعه ای از کنش های مداخله کننده و به دنبال آن پایانی هستند که منوط به کنشهای قبلی حادث شده است. روایت ها محصور کننده و انعکاس دهنده ی اهمیت روش شناختی و تاریخی ترتیب زمانی کنش به شمار می آیند. " هر لحظه ی تاریخی هم نتیجه ی فرایند قبلی است و هم شاخصی به سوی جهت مسیر آینده ی آن است"(تامپسون، 1978).

انواع طرح های روایی:

زندگی نامه شخصی  - گزارشات شخصی - روایات فردی مصاحبه های روایی - مدارک شخصی - مدارک شرح حال - روایات زندگی  و حوادث زندگی - شرح حال شفاهی- سرگذشت قومی - زندگی نامه قومی- قوم نگاری شخصی- قوم شناسی قوم نگار های فرد محور - خاطره های همگانی

 - ابزارهای گردآوری داده ها و اطلاعات:

یادداشتهای میدانی از تجربه های مشترک - دفترچه یادداشت های روزانه - مصاحبه ها- داستان گویی- نامه نگاری - نوشته های خودزیست نگارانه و زیست نگارانه- منابع دیگر داده های روایی

هفت ویژگی اصلی برای پژوهش روایی :

          تجربیات فردی

          گاه شماری تجربیات

          جمع آوری روایات فردی

          بیان دوباره روایت

          کدگذاری مضامین

          موقعیت یا شرایط

          همکاری با شرکت کنندگان( کرسول، 2012).

   مراحل اجرایی:

شناسایی پدیده برای کشفی که به مسئله آموزشی توجه میکند

انتخاب قاطعانه فرد از کسی که میتوانید در مورد پدیده یاد بگیرید

جمع آوری روایت از آن فرد

همکاری با شرکت کننده- بیان کننده داستان

بیان دوباره یا بازگویی داستان فرد

نوشتن داستانی در مورد تجربیات شرکت کننده

تأیید صحت گزارش

 

 

 

تحلیل ساختاری  روایت ها:

وان دایک استفاده از چهار قاعده ی کلان تقلیلی زیر را پیشنهاد می کند:
1) قاعده ی حذف/ انتخاب: یعنی حذف همه ی گزاره هایی در متن که برای تفسیر گزاره های دیگر گفتمان مهم نیستند و بر حقایق دلالت ندارند.
2) حذف شدید: که در صورت قوی تری از قاعده قبلی است. در این حالت جزییاتی که به لحاظ مکانی مهم هستند اما در سطح کلان تر فاقد اهمیت اند حذف می شوند.
3) تعمیم: گزاره های غیر مرتبط حذف نمی شوند، بلکه با ساختن گزاره ای که به لحاظ مفهومی کلی تر است، آن را از جزئیات معنا شناختی جملات مربوط منتزع می کنیم.
4) ساختن: در این حالت با جانشین ساختن گزاره ها در یک توالی مشترک، آن ها را با یکدیگر در نظر می گیریم. در حقیقت گزاره هایی را می سازیم که بر حقیقت کل دلالت دارند.
5) قاعده صفر: در این حالت گزاره ها تغییر نمی یابد و مستقیما در سطح کلان پذیرفته می شوند( ذکایی، 1387).

 مراحل بررسی روایت ها و مساله یابی و تبیین مساله :

کدگذاری  / کدگذاری محوری و انتخاب مضامین  /ارتباط مضامین با یکدیگر  /تبیین مساله

نقد و ارزیابی روش شناختی:

مصاحبه های روایتی علیرغم اهمیتی که در بازسازی تجارب راوی و فهم مشترک از آنها دارد و شناخت عمیق ساختار دنیای تجربه شده­ی او فراهم می سازد، محدودیت و انتقاداتی را نیز همراه دارد. در سطح روش شناختی تخطی منظم از انتظارات نقشی هم درمورد راوی و هم مصاحبه کننده و نیز رعایت نشدن انتظارات مربوط به وضعیت روایت در زندگی روزمره از جمله ملاحظات جدی وارد شده بر این روش است( فلیک، 1997).

 واقعه نگاری در آموزش:

   ثبت داستانی یک شیوه یادداشت برداری ساده و سریع برای نشان دادن فرایند پیشرفت و توانمندی های علمی و اجتماعی دانش آموز است. برای بدست آوردن اطلاعات مرتبط، معلم باید خطوط راهنمایی را  برای ثبت داده ها مشخص نماید ( فلیک، 1997). هر واقعه نگاری دارای  دو بخش  توصیف عینی رویداد و تفسیر آن است . بنابراین، در بخش توصیف، آن‌چه واقعاً رخ داده است، نوشته شده و سپس، آن رویداد تفسیر می‌گردد. در بخش تفسیر، به دلایل احتمالی و راه‌ حل ها یا نتایج مثبت و منفی آن نیز اشاره می‌شود.


یک نمونه از پژوهش روائی



شوق معلمی من به روایت ...

توصیف( شما به جای این توصیف می توانید توصیفتان از مدرسه ای که تشریف برده اید، را بنویسید):

چه ذوق و شوقی داشتم!، وقتی وارد اطاق انتهای راه روی طبقه پایین ساختمان آموزش و پرورش شدم، آقای سیاه چرده که موهای سیاه غلیظش را به سمت راست سرش خوابانده بود نشسته بود. با ته ریش اندکش سر به زونکن، جواب سلامم را داد. مثل این که به قلمرو و ارث پدریش وارده شده باشی بلافاصله پرسید چکار داری؟! گفتم: برای گرفتن ابلاغ آمدم.

     اطاق 3در4 را باز هم  ورانداز کردم، علاوه بر چند تا پوستر که با سوزن منگنه به دیوار چسبانده بودند، دو تا کمد فلزی نقره ای، پنج تا صندلی فلزی معمولی با روکش چرم مشکی نا مرغوب و تنها میز فلزی که آقا نشسته بود وسایل نمایندگی آن بخش بود.

       تا ابلاغ های تربیت معلمی ها آماده شود، شده بود اول آبان ماه. اسمم را پرسید و ابلاغ ها را زیر و رو کرد و دو برگی که روی هم یک برگه A4 می شد و با سوزن ته گرد به هم چسانده بودند، با نیم نگاه گزینش مابانه، تحویل داد. گفت: می برید مدرسه یکی مال خودت و دیگری را به مدرسه تحویل می دهید. یاد خط دعا نویسی پدر افتادم که به مشتری  می گفت: یکی را بیاویز به گردنش و دیگری را در آب حل و بخوران و ..من رویی را که با خودکار نوشته شده بود برای خودم جدا کردم. وقتی رسیدم خانه، اول ابلاغ کارم را در داخل یکی از کتاب ها مرتب جا دادم.

       به یاد آن کارمند سیاه چرده افتادم که چگونه توانسته به اداره وارد شود؟! با خودم گفتم، حتما" از آن انقلابی ها و زندان دیده هاست. ظاهرا" که چیزی بیشتر از من در او دیده نمی شد. به فراست دریافتم که از من با ایمان تر می نمود. تو این فکرها بودم که یادم افتاد کتاب ها و جزوات دانشسرا را هم با خودم ببرم.

     در دوراه قزوین-همدان، قهوه خانه ی بود و محل اطراق اهلی آن دیار. چمدان قهوه ای رنگم را که از تربیت معلم با خود داشتم روی میز چوبی دم درب قهوه خانه گذاشتم. با اکراه روی موکت کهنه و سوراخ، سوراخ و با پشتی های زوار در رفته نشستم.  به قهوه خانه نگاهی انداختم که قهوه چی استکان نعلبکی ها را در کاسه بزرگی پر از آب زرد فرو می برد و از قوری وصله پینه شده ای روی سماور چای را به درون استکان ها می ریخت و بعد از شیر سماور با آب جوش تا کمی مانده به لب استکان ها پر می کرد. تا آن جا که توانستم بشمارم، بیش از هشت استکان و نعلبکی با یک دست حمل می کرد. وقتی به من رسید و خواست برایم چای بگذارد، دست راستم را بالا آوردم و بدون هیچ حرفی مثل این که کنار بزنی ردش کردم. قهوه چی سن و سالی داشت و موهای سپیدش از زیر کلاه کاموایی چرک بیرون زده بود. با سبیل های زرد، دنیا دیده می نمود. با چشمان زاغ و ریزش نیم نگاهی انداخت و رفت. چای ها را رد کرد و برگشت سمت سمارو، قندی برداشت و به دهانش انداخت و ته استکان چای را که در روی میز کنار سماور بود یک باره سر کشید و بازهم سربه پایین نگاهی به من انداخت، خودم را جمع و جور کردم. حرفی داشت!. با خودم گفتم، الان است که برگردد و بگوید بچه جان تو یکی از آسمان افتادی و ...! من هم خودم را آماده کرده بودم تا اگر چیزی بگوید، بهش بگم، من معلم هستم!  معلم باید به بهداشت خودش و بچه ها و مردم توجه بکند و این استکان های نشسته و چای مانده و کهنه را که به معلم نمی دهند! و از این جور حرف ها. از طرف دیگر یادم افتاد که استاد در دانش سرا می گفت: معلم باید، ظاهر آراسته و مرتب داشته باشد تا دانش آموزانش که کم سن و سال هستند، عقل شان در چشمشان هست و توجه زیادی به ظاهر و آراستگی دارند او را الگوی خود قرار دهند تا حرف شنوی داشته باشند. تو این فکرها بودم که روبروی من آقای نشسته بود، دلال می نمود، نعلبکیش را تا آن جا که جا داشت پر کرد و با دو قندی که به دهانش گذاشت یک نفس سر کشید و نگاهی به من انداخت و با یک هورت دیگر مابقی را ریخت به دهانش. به گمانم می خواست بگوید بچه جان، پک و پز کیلوی چند!!

     بالاخره می نی بوس آبی رنگ آمد. چمدانم را برداشتم و در ردیف پشت راننده کنار پنجره نشستم. آقای که ساک برزنتی رنگ و رو رفته به دست داشت، در کنارم نشست.آشنا شدیم، معلم بود. تربیت معلمی نبود، یعنی در مصاحبه ردش می کردند، چون بیشتر به دردکهنه فروشی چهارسوق مسجد جامع می خورد تا معلمی! .....

****** *****

تفسیر:

الف- وجود مشکل؛ دلائل احتمالی ( در این بخش با تأکید بر مشکل و دلائل آن بنویسید):

از مینی بوس که پیاده شدیم، تعدادی از بچه ها در حیاط  بدون دیوارمدرسه بازی می کردند. درب مدرسه به غرب و رو به جاده باز می شد، یعنی بچه ها در حیاطی که جاده از آن رد می شد بازی می کردند. اولین چیزی که به ذهنم رسید، امنیت بچه ها بود. به خودم گفتم، این جا که جاده پر رفت و آمد نیست! بعد ازآن به یاد جزوه اصول تعلیم و تربیت افتادم که از قول یک امریکایی نوشته بود مدرسه نباید محصور باشد و " جامعه" و از این جور حرف ها که بیشتر تاکید بر این بود که بچه ها در مدرسه برای زندگی آماده می شوند و مدرسه نباید از جریانات جامعه بدور باشد. به خودم گفتم، لابد سازنده و سفارش دهنده، از این نظریات آگاه بودند! از دور به خانه ها نگاه کردم اغلب دربشان رو به شرق و یا شمال باز می شد!  تا آن جا که من دیدم درب هیچ خانه ی رو به غرب نبود. علت این که چرا مدرسه را  رو به غرب ساخته اند، ندانستم.

    بچه ها می آمدند بدون کتاب و دفتر، به کلاس هدایت کردم. مظلوم و بی سر و صدا در کلاس می نشستند. گونه ها سرخ آفتاب خورده، موی سرشان بدون حالت و اغلب کوتاه بود، چهره های ترک خورده از باد پاییزی که بدان باد شره می گویند تجربه غریبی نبود. دست های کار کرده و مردانه بچه ها، طراوت و ظرافت  سنشان را نشان نمی داد. لباس هایشان نو و تازه و برخی هم متناسب نبود. با آن چند نفر دستی به سر و روی مدرسه کشیدیم. خاک و خل از تابستان مانده بر کف اطاق ها و روی میز و نیمکت ها را تمیز کردیم. سپس آن چند نفر را هم آزاد کردم تا بروند. پس از رهایی  به سمت روستا می دویدند. پاییز بود و هنگام کار، روستا خلوت نبود، تتمه خرمن ها، زندگی را می نمود. کلاس ها را تقسیم و دایر کردیم. 

آغاز کار با رویاهای شکل گرفته در دوران تربیت معلم، لطف دیگری داشت. طرح درس سالانه و روزانه و آغاز تدریس با ارزشیابی تشخیصی، اولین حرکت توام با استرس و بی تجربگی و...، به یک باره تبدیل به هیچ شد. روش تدریس و روند کار از آن چه که دو سال برایش عمر صرف کرده بودم، خارج و جور دیگر شد. دانش آموزان دوم، حروف را خوب نمی شناختند و در روخوانی مشکل داشتند. اعداد را به درستی نمی شناختند، جمع و تفریق ساده هم یادشان رفته بود. دانش آموزان سوم هم همین طور. انتظارات از آن ها درست نبود، چون هیچ کس وضع موجود را برای ما ترسیم نکرده بود. اداره نشین ها هم به معلمان جدید درباره جای که می خواهند کارکنند اطلاعات نمی دادند. چه می شد یک جلسه توجیهی در تابستان می گذاشتند و راهنمایان تعلیماتی، آدم های با تجربه و کارشناسان و اداره نشین ها، وضعیت مدارس و محل کار و مشکلات سر راه را برای جدیدی ها بازگو می کردند. در تربیت معلم، مهارت های لازم برای تدریس معلم در شرایط عادی چیزهای یاد داده بودند و چهار چوب لازم برای درس دادن ارایه شده بود. در درس کاروزی هم ما را به مدارس شهر فرستادن، که تفاوت اساسی با وضعیت مدارس روستایی، علی الخصوص مدارس مناطق دور افتاده داشت. مدرسین در باره فراموشی درس ها و نبود امکانات و این که بیشتر وقت و انرژی معلم باید صرف مبارزه با کمبودها و دشواری های زندگی شود، هیچ نگفته بودند. دریغ از یک اشاره. رویاها و مدینه فاضله ی ما به دشواری بی حد تبدیل شد!!

      با دیر تامین شدن معلمان این گونه مدارس، تعطیلی این مدارس از پنج ماه هم می گذشت! کنار نهادن درس و مشق و کار در مزارع در ایام تعطیلی تابستان از یک طرف و تاکید معلمان به قسمت های مهم برای امتحانات و پیوند و ارتباط نداشتن مطالب و محتوای دروس یادگرفته شده در مدرسه با مسایل زندگی واقعی آنها از طرف دیگر، باعث فراموشی آموخته ها شده بود. از همه مهمتر وجود فاصله عمیق بین ادبیات ومفاهیم محتوای آموزشی نامانوس با محیط جغرافیای، فرهنگ و زبان شان، دور ریزی آموخته های بی ثمر و نا کار آمد را از مغزشان  پیش بینی نکرده بودم. در آغاز هفته دوم کارمان، زنگ تنفس در حیاط بودیم، آقای قد بلند با ظاهر آراسته و کیف بغل از نیسان روستای پایینی پیاده شد. راهنما بود. برای بازدید آمده بود. رفتیم اطاق و چند بخشنامه تحویل داد و ابلاغ ها را دریافت کرد و دفتر بازدید را نوشت وراهی روستای بعدی شد.

راه حل:

       کلاس دومی ها را در سمت چپ و سومی ها را در طرف راست در سه ردیف دو و سه نفره تنظیم کردم. همه رو به تخته سیاه، بچه ها ساکت و آرام بودند. در پشت میزها کز می کردند، راست نشستن را تذکر می دادم. خوب گوش می دادند و به کندی می نوشتند. زنگ املا سرعت خواندنم زیاد بود، اغلب نمی توانستند به پای خواندن من بنویسند، یاد گرفتم آهسته و شمرده بخوانم!  علاوه بر آن یاد گرفتم به جای سه بار تکرار کردن که در تربیت معلم گفته بودند، یک بار شمرده و آرام و با صدای رسا می خواندم، ساکت می ماندم تا بچه ها به من نگاه کنند. نگاه کردن به من یعنی آماده نوشتن جمله بعدی  بودن به حساب می آمد. گاهی به دست بچه ها نگاه می کردم وقتی نوشتن جمله تمام می شد، جمله بعدی را می خواندم. هرچه به جلو می رفتیم، جوانه های لبخند در صورتشان بیشتر ظاهر می شد و به شیطنت شان افزوده می شد.از سوی دیگر، من هم بیشتر یاد می گرفتم. هر چه جلوتر می رفتیم، راه های آسانتر برای اداره کلاس پدید می آمد. طرح درس سالانه ی که برای تدریس کتاب فارسی دوم تهیه کرده بودم، پاره کردم و در حیاط دبستان به باد دادم!

نقاط مثبت و منفی راه حل:

...اغلب بچه ها تصویر کلمات را به ذهنشان سپرده بودند! وقتی کلمه ی چند بخشی بود، نمی توانستند بخوانند. با چند بار تکرار کلمه را حفظ می کردند. اگر با این روش جلو می رفتیم، احتمال این که اختلال در خواندن و نوشتن رفع نشود و تا آخر گریبان گیر شود خیلی زیاد بود. اغلب، صامت ها و مصوت ها را به درستی یاد نگرفته بودند. توجه به موارد این چنینی پیشرفت را کند می کرد و وقت امتحانات هماهنگ مدارس می رسید، بچه های کلاس من هم باید هماهنگ با آن های که از اول مهر معلم داشتند، امتحان بدهند و هزار بدبختی دیگر! یک ضرب المثل می گوید، وقت طلاست!  این در آموزش و پرورش طلاتر است، چون اشتباه و یا ندانم کاری به تعداد بچه ها تکرار می شود. در تعلیم و تربیت بچه ها، غفلت و یا ندانم کاری، یعنی فرصت سوزی، چون قابل جبران نیست. من داشتم از آینده بچه ها برای جبران عقب ماندگی هزینه می کردم. به جای پرداختن به سطوح بالای یادگیری، در سطح دانش دست و پا می زدم! به نظر می رسد در همه کارها جبران کلمه فریبنده است! در حقیقت ما چیزی را جبران نمی کنیم، بلکه از آینده، دانش افزایی و تقویت فراینده های پیچیده ذهنی متناسب با رشد بچه ها فروگذاری می کنیم. هر چیز به جای خود نیکوست، یعنی، کلاس دوم باید حقایق، مفاهیم و قواعد پایه را یاد بگیرد تا بتواند در پایه سوم بدون اتلاف زمان، اضطراب و با آمادگی لازم به اهداف دوره سوم بپردازد. وقتی برای دانش آموز پایه سوم، مطالب پایه دوم تکرار می شود، یعنی به جای پیشرفت متناسب با برنامه ها، پس رفت می کنیم. این کلمه جبران، از آن کلماتی است که باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. یا حداقل برای تربیت به کار نرود.

ان شاء الله موفق باشید